Gematigde consumptiegroei in 2002
Na een lichte volumedaling in 2001 is in 2002 de besteding aan duurzame goederen weer toegenomen. De groei zit wel vooral bij vervoermiddelen (11,5 procent) en elektronica (5,5 procent). Maar aan woninginrichting, lederwaren en schoenen werd 5 procent minder uitgegeven.De groei is bepaald niet uitbundig te noemen; in de tweede helft van de jaren ’90 was de jaarlijkse groei nog 5 à 10 procent.
Het beeld van de dalende consumptie past bij de afnemende koopbereidheid van de consument. Duurzame goederen staan bovenaan de lijst bij de vraag waarop consumenten het eerst bezuinigen bij een daling van hun netto inkomen. 22 Procent zegt daarop te bezuinigen, 10 procent op de auto, en 9 procent op kleding en schoenen. Aan vakantie en uitgaan zegt 19 procent minder te zullen uitgeven, en aan voeding 7 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid