Overslaan en naar de inhoud gaan

Fuck de realiteit, doe mij maar Cannes

Is het erg dat Cannes te ver zou afstaan van de dagelijkse werkzaamheden van Nederlandse bureaus? Nee, zegt Menno Schipper (Havas…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Er is altijd veel discussie over Cannes. Een van de opmerkingen die ik vaak hoor en lees: Cannes heeft niets te maken met onze dagelijkse werkzaamheden. Het is een festival voor merken met een schuldgevoel, voor de ego’s van creatief directeuren, voor techneuten. En alleen voor bureaus die er flink wat geld in kunnen pompen.

related partner content for mobile comes here

Het is allemaal waar.

De klussen waar ik me de meeste tijd mee bezig hou, zullen nooit in het Palais worden vertoond. En inderdaad, je ziet heel veel campagnes langskomen voor adverteerders die tot voor kort de maatschappij vooral als melkkoe zagen, maar nu de behoefte voelen om iets terug te doen.

Maar weet je wat? Het maakt me helemaal niks uit.

Het is namelijk vele malen leuker en inspirerender om een categorie Leeuwen te zien dan de reclame die ik dagelijks voorbij zie komen. Ik krijg veel meer energie van een paar dagen Cannes dan van wat ik een heel jaar zie in Amsterdam. Wat kan mij het schelen dat een creatief directeur daar zijn ego en marktwaarde mee opvijzelt? Of dat het idee in dienst van de techniek stond.

Na een paar dagen Cannes wil ik meer Manboops zien. Meer . Meer Brewtroleums. Meer Shoplifters. Meer Under Armours. Maar dan gewoon bij ons in Amsterdam. Ik wil dat soort werk tegenkomen als ik ‘s morgens even op adformatie.nl kijk. Ik wil het zelf maken. Ik wil dat het bij mijn bureau wordt gemaakt. En klanten ervan overtuigen dat zulke campagnes het verschil met de concurrentie kunnen maken.

Want we kunnen er wel over zeuren dat Cannes niets met onze dagelijkse realiteit van doen heeft, maar laten we dan proberen dat te veranderen. Als het zo ver van ons af staat, zorg dan dat het dichterbij komt. We kunnen onze klanten cases laten zien: zo kan het ook. Waarom maken we dit werk niet voor jouw merk? We kunnen leren van de cases. We kunnen laten zien wat er mogelijk is. Elkaar inspireren.

Cannes is pure inspiratie. Het is als de benzine in ons motortje. Zonder brandstof komen we niet vooruit. En ik ben blij dat er bureaus zijn die dat financieren.

Menno Schipper is Executive Creative Director bij Havas Boondoggle Amsterdam. Havas Boondoggle Amsterdam werkt verder onder andere voor de volgende merken: PostNL, Peugeot, Citroën, Nutrilon, Lely, Freo, KNVB, Disneyland Parijs, Stadshart Amstelveen, Thalys, Net4kids en I Amsterdam.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in