Forrester: 52 procent koopt product offline
Forrester Research onderzocht voor een aantal producten waar consumenten hun zoektocht beginnen én eindigen. Wat blijkt: het merendeel van de consumenten (52 procent) koopt nog in de winkel, waarbij het internet ondersteunend werkt in de zoektocht naar informatie. Toch wordt voor de geselecteerde productgroepen 40 procent via internet aangeschaft.
Er is een groot verschil tussen de producten, zie onderstaande grafiek:
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaForrester onderzocht de zoektocht voor een aantal producten en vergeleek de resultaten. Hieronder worden boeken en elektronische producten met elkaar vergeleken. Bij boeken vertrouwt men op de site van een retailer, of de traditionele winkel. Voor consumentenelektronica begint de zoektocht eerder in een zoekmachine of op een vergelijkingssite. Niet op de site van een producent of retailer.
Bij boeken hoeven consumenten niet erg lang te zoeken. Bij consumentenelektronica wordt er uiteraard meer gewikt en gewogen.
De meeste consumentenelektronica wordt uiteindelijk in de winkel aangeschaft. Boeken koopt men liever online.
Forrester onderzocht ook het koopgedrag per leeftijdscategorie. Opmerkelijk: met betrekking tot de leeftijdscategorieën zit er een soort dip in de bron van informatie. Ouderen en jongeren oriënteren zich nog voornamelijk via de winkel en ook nog via printmedia (DM, magazines). De middelste leeftijdsgroepen zijn meer gericht op internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid