'Flinke daling luistertijd in nieuw luisteronderzoek'
Het NLO heeft dit jaar een kwalitatieve impuls gekregen met onder meer het gebruiken van de weegnorm naar ingeschatte luistertijd uit een nieuw beschikbare, onafhankelijke bron: de Media Standaard Survey (MSS). Nu de eerste luistercijfers waarbij de nieuwe weegnorm gebruikt is, gepubliceerd zijn, heeft GroupM de cijfers van juli/augustus 2012 vergeleken met juli/augustus 2011. De verschillen in luistertijd blijken erg groot, aldus GroupM. Daar waar in juli/augustus 2011 nog is uitgegaan 142 minuten per dag, blijkt dat er in in dezelfde periode een jaar later 'slechts' 127 minuten per dag naar de radio wordt geluisterd (-11%). De daling bij 10+ is iets groter (-13%); de grootste daling is er bij de doelgroep 65+ (-19%), omdat zware luisteraars hierin het meest vertegenwoordigd zijn. De doelgroep 18-24 jaar laat de kleinste daling zien (-3%).
Marktaandelen
De marktaandelen 20-49 jaar laten doorgaans een verschuiving van minder dan één procentpunt zien. De drie zenders die het meest profiteren zijn E Power (van 6,2% naar 7,2%), Sky Radio (van 9,4% naar 10,2%) en Radio Veronica (van 8,9% naar 9,8%). 'Uiteraard moeten we in ogenschouw nemen dat Veronica in de loop van 2012 een steeds betere performance realiseert, waardoor deze stijging niet volledig is toe te schrijven aan de nieuwe weegnorm', aldus GroupM. Voor de grote partijen is het gunstig dat de “overige” zenders inleveren, die van 5,5% marktaandeel naar 4,6% gaan.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Zenders
Sky Radio Group verliest het minste als het gaat om luistertijd; Sky Radio en Radio Veronica dalen met respectievelijk 4 en 2 procent. In bereik per doelgroep zijn er echter grote verschillen te zien. Zo is het voor Sky Radio lastiger om de doelgroep Boodschappers met kind te bereiken (van 21,7% naar 18,2%) maar makkelijk om de Mannen 20-34 jaar te bereiken (van 10,4% naar 12,2%). Veronica groeit ook in bereik op de doelgroep 20-34 jaar. Marktleider 538 Groep levert fors in qua luistertijd (-17%), vooral bij de Mannen 20-49 jaar (AB1). Radio 538 houdt nog redelijk stand qua bereik op de meeste doelgroepen en laat zelfs een stijging zien op de doelgroep Boodschappers met kind (van 22,9% naar 25,9%).
Group M concludeert dat er geen 100 procent zuivere vergelijking mogelijk is. Verschillen kunnen ook toe te schrijven zijn aan andere oorzaken. 'Voor een radiocampagne zijn gemiddeld meer spots nodig om een bepaald grp-aantal te realiseren. Daarnaast is het campagnebereik lager bij de verschillende grp-aantallen. De profielen zijn fors gewijzigd, waardoor op campagneniveau gekeken moet komen naar de zenderkeuze. De verschillen zijn op sommige doelgroepen opvallend groot, waardoor GroupM nog voorzichtig omgaat met de uitkomsten,'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid