Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese online reclamemarkt groeit met 12% boven 40 miljard euro

Mobiel blijft de groei aanjagen en is nu goed voor een derde van de display betedingen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Deze cijfers werden gisteren bekend gemaakt op de jaarlijkse Interact-conferentie van IAB Europe, die dit jaar plaatsvindt in Amsterdam. De online reclamemarkt groeide vorig jaar met 12,2% tot 41,8 miljard euro. Daarmee toont het onderzoek aan dat de bestedingen aan online reclame die aan televisie reclame overschrijden.

related partner content for mobile comes here

In alle landen die dit jaar aan de studie deelnamen nam de groei toe. In twintig markten was sprake van groei met dubbele cijfers en in drie landen was de groei zelfs hoger dan 30%. Mobiel blijft de groei aanjagen; met een sterke toename van zowel mobiele display als mobiele zoekmachine bestedingen met gemiddeld meer dan 50%.

Mobiele display reclame is goed voor een omzet van € 5,4 miljard, een groei met 53,3% ten opzicthe van het vorige jaar. Mobiel heeft een aandeel van eenderde in de display markt. Online video blijft eveneens sterk groeien als advertentiekanaal, met name voor branding campagnes, en telt nu mee voor 18,2% van de online reclamemarkt.
 
De IAB Europe AdEx Benchmark studie verdeelt de online advertentiemarkt in drie categorieën: Display, Search en Classifieds. Display advertising blijkt voor het derde achtereenvolgende jaar het beste te presteren, met een groei van 13,8% en een totale waarde van inmiddels € 16 miljard. Search blijft de grootste categorie, met een groei van 12,9% en een marktwaarde van € 19,1 miljard.

Top 10 Europese landen
(bestedingen in miljarden)

Groot-Brittannië – €14.2
Duitsland – €5.9 
Frankrijk – €4.2
Rusland – €2.6
Italië -€2.3
Nederland – €1.7 
Spanje – €1.6
Zweden – €1.6
België – €0.9
Zwitzerland – €0.9

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in