Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese online reclamemarkt doorbreekt grens 30 miljard

Voor vijfde opeenvolgende jaar groei met dubbele cijfers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het vandaag gepresenteerde AdEx Benchmark onderzoek van IAB Europe laat zien dat de uitgaven aan online advertising met 11,6% zijn gestegen tot een marktwaarde van €30.7 miljard in 2014.

related partner content for mobile comes here

De online advertising markt behaalde daarmee voor het vijfde opeenvolgende jaar dubbelcijferige groei. Alle landen die aan de studie meedoen is sprake van groei. In twintig markten groeien de bestedigen met dubbele cijfers. Mobile en video-advertentie-uitgaven bleven sterk doorgroeien en vormen nu een aanzienlijk deel van de display en search advertentie-uitgaven.

Display snelste groeier
In de AdEx Benchmark studie is de online advertentie markt onderverdeeld in drie segmenten: display, search en classifieds. Display doet het beter dan de andere categorieën, met een groei van 15,2%. Ook het tempo van de groei is verder versneld ten opzichte van 2013. De totale waarde van de display markt komt op €10,9 miljard.

Search laat een groei zien van 10,8% en komt uit op een marktwaarde van € 14,7 miljard. In termen van inkomsten blijft het daarmee het grootste online advertentieformaat, maar de laatste drie jaar neemt de groei wel af.

De groei in de Europese online reclame wordt aangedreven door wat wordt omschreven als &;de meest volwassen online reclame markten in Europa&;. Dit is volgens IAB Europe een direct gevolg van de investeringen in nieuwe formaten en targeting mogelijkheden en het ontwikkelen van data-strategieën in een cross-device-omgeving.

Classifieds en Directories markt groeide met 5,8% tot € 4,9 miljard. Deze categorie profiteerde van de verbetering van de economie, maar ondervindt in de strijd om de advertentie euro steeds meer concurrentie van paid-for-search en data-driven display.

Mobile en video
Mobile is nu goed voor 17,7% van de display markt, wat neerkomt op een spectaculaire groei van 72,5% ten opzichte van 2013.

Online video advertising toonde ook een sterke groei en is nu goed voor 15,1% van de display markt.

Zie voor het volledige rapport.


Top 10 van grootste online markten
1. UK - € 8,9 miljard
2. Duitsland - € 5,4 miljard
3. Frankrijk - € 3,7 miljard
4. Italië - € 1,9 miljard
5. Rusland- € 1,8 miljard
6. Nederland - € 1,5 miljard
7. Zweden - € 1,0 miljard
8. Spanje - € 0,9 miljard
9. Denemarken - € 0,7 miljard
10. Noorwegen - € 0,7 miljard

De top 3 van snelst groeiende online markten 
1. Slovenië 43,1% groei
2. Ierland 33,3% groei
3. Wit-Rusland 32,8% groei

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in