Europese Commissie: grensoverschrijdend online shoppen niet altijd makkelijk
In opdracht van de Europese Commissie is een onlineonderzoek (met behulp van mystery shoppers) uitgevoerd om met proefaankopen te kijken welke kansen en belemmeringen er bestaan voor consumenten die in de Europese Unie over de grens winkelen. Testers in alle EU-landen zochten op internet naar 100 populaire producten (variërend van cd's tot computers, digitale camera's en wasmachines), waarbij zij keken naar hoeveel geld er bespaard kan worden door aankopen over de grens te doen en hoe moeilijk het is iets online in een ander EU-land te kopen. In totaal werden bijna 11 duizend transacties verricht. De belangrijkste onderzoeksresultaten waren:
- Er zijn aanzienlijke besparingen voor de consument mogelijk. In 13 van de 27 landen, en voor minstens de helft van de gezochte producten, konden consumenten in een ander EU-land een aanbieding vinden die minstens 10procent goedkoper was dan de beste aanbieding in eigen land (rekening houdend met alle kosten, zoals die voor bezorging in het land van de consument).
- Toegang tot in eigen land niet verkrijgbare producten. De consumenten in 13 EU-landen konden minstens 50 procent van de producten waar zij naar zochten niet online vinden in eigen land, maar wel in een ander land.
- De meeste bestellingen mislukken. Gemiddeld mislukten 61 procent van de bestellingen die online in een ander EU-land werden geplaatst, vooral doordat de verkoper weigerde te leveren aan het land waar de consument was gevestigd of geen voldoende mogelijkheden voor grensoverschrijdende betaling aanbood.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
België
Letland, België, Roemenië en Bulgarije zijn de landen waar consumenten de minste mogelijkheden hebben grensoverschrijdende aankopen te doen.
De markt
De waarde van de Europese markt voor e-commerce werd in 2006 geschat op 106 miljard euro. Het internet is het snelst groeiende verkoopkanaal voor de detailhandel, aldus de Europese Commissie. In 2008 verkochten 51 procent van de detailhandelaren in de EU producten online.
Maar de kloof tussen binnenlandse en grensoverschrijdende e-commerce wordt steeds groter als gevolg van belemmeringen voor de online handel. Hoewel het aandeel van Europese consumenten die online winkelden in twee jaar (2006-2008) toenam van 27 procent tot 33 procent, bleef het aandeel van consumenten die minstens één online aankoop in een ander EU-land deden min of meer gelijk (van 6 procent naar 7 procent). Ook verkopen slechts 21 procent van de handelaren op dit moment producten over de grens.
Toch is het potentieel duidelijk aanwezig, meent de Commissie. Een derde van de Europese consumenten zeggen dat ze zouden overwegen een product online in een ander EU-land te kopen als het goedkoper of beter is, en een derde is bereid om een aankoop in een andere taal te doen. 59 procent van de detailhandelaren is bereid om in meer dan een taal zaken te doen.
Voor alle gegevens, zie hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid