Overslaan en naar de inhoud gaan

Ernst & Young: Regels rondom spam zijn onbekend

Sinds de invoering van het spamverbod sturen Nederlandse bedrijven nog bijna net zoveel spammailtjes naar klanten en prospects als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Per 1 oktober 2009 verbiedt de nieuwe wetgeving om ongewenste e-mails te versturen naar bedrijven. Voorheen konden bedrijven simpelweg hun klantenbestanden mailen, nu moeten zij zorgvuldig nagaan of een e-mailing wel aan de voorwaarden van het nieuwe spamverbod voldoet. Zo moeten potentiële klanten vooraf aangeven geïnteresseerd te zijn in de e-mails en moeten zij zich op eenvoudige wijze uit het adressenbestand kunnen laten verwijderen. Overtreding van het spamverbod kan, afhankelijk van de ernst van de overtreding, leiden tot een boete van maximaal 450.000 euro.

related partner content for mobile comes here

De Telecommunicatiewet is aangepast om de enorme stroom ongevraagde en ongewenste elektronische berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel in te dammen. Tot die datum gold het spamverbod alleen voor particulieren. Toch stuurt 84% van de ondervraagde bedrijven uit de ICT Barometer van Ernst & Young nog net zoveel algemene e-mail als voorheen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om persberichten, nieuwsbrieven en aanbiedingen.

Hoewel de ondervraagden van mening zijn dat lang niet alle bedrijven zich aan het spamverbod houden, hebben zij toch het idee dat de hoeveelheid spam sinds het verbod is afgenomen.

Ruim 80% van de ondervraagden zegt geen nadelige gevolgen van het spamverbod te ondervinden. 8% geeft aan dat het meer tijd en moeite kost om e-mailverkeer aan te passen en 12% geeft aan dat het moeilijker is om potentiële klanten te bereiken.

Ernst & Young veronderstelt dat als bedrijven beter bekend zijn met de regelgeving en er strikter wordt gehandhaafd, spam als marketingtool aan belang zal inboeten. De lichte daling van de hoeveelheid spam, die respondenten ervaren kan dan stevig worden doorgezet. Om dit in gang te zetten, zullen bedrijven moeten voelen dat het beter is om zich aan de spamregelgeving te houden. De bal ligt bij de toezichthouder OPTA. Ernst & Young brengt de resultaten van dit onderzoek onder de aandacht van toezichthouder OPTA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in