Overslaan en naar de inhoud gaan

Ericsson mist gevoel voor de markt

Ericsson heeft het moeilijk. Bij het Zweedse bedrijf komt marketing op het tweede plan. Nu de telecommarkt steeds hogere eisen stelt qua…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het afgelopen jaar heeft Ericsson zijn beurswaarde fors zien dalen. Dat kan niet enkel op het conto van de algehele malaise in de telecomwereld worden geschreven, maar ook op dat van Ericsson zelf. Want de Zweedse telecomgigant kampt met structurele problemen. Zowel de mobiele telefoon-divisie als de netwerkafdeling houden met moeite het hoofd boven water. Ericsson zelf is redelijk optimistisch over de toekomst en verwacht dat de derde generatie mobiele toestellen het bedrijf er weer bovenop helpt. Maar of dat gaat lukken, is de vraag.Wat vooral lijkt te ontbreken in het corporate DNA van Ericsson is het marketing-gen. Voor de liberalisering van de telecommarkt leverde Ericsson vooral aan staatsbedrijven en andere grote, maar logge afnemers en die ervaring heeft het bedrijf gevormd. De Zweden zijn nog steeds gefocust op techniek, waardoor men te traag inspeelt op veranderingen in de markt. Zo was Ericsson laat met de switch van high-tech mobieltjes naar de goedkopere instaptoestellen waar de expanderende mobiele markt om vroeg, en dat leverde Nokia een voorsprong op.

related partner content for mobile comes here

Er is een cultuurverandering nodig om de Zweden ervan te doordringen dat de wereld veranderd is. Allereerst in de top. Want marketing speelt in de leiding van het bedrijf nog steeds de tweede viool.

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in