Marketeer moet dozen verkopen
CRM is voor fmcg nog in de ontwikkelingsfase, meent Krielen. ‘Met zakjes jus en potjes oploskoffie is het voor Nestlé wat minder relevant. Het is nog altijd goedkoper om via de massamedia te communiceren dan relaties te bouwen via directe CRM-modules. We moeten nog leren om te gaan met databases en datamining.’CRM ziet hij dan ook niet als panacee, maar als bruikbaar vehikel. Out of home is volgens Krielen de grootste driver of change in marketing. Nog maar zo’n vijf jaar geleden gingen mensen aan het eind van hun loopbaan de foodservice in. Nu is het motto bij Nestlé: anywhere, anytime, anyhow bij de consument zijn. Het is een markt met nog weinig grote namen en stormachtige ontwikkelingen.
De hedendaagse marketeer wordt geleefd, aldus Krielen. In een kamer zitten en mooie proposities bedenken is er niet bij; als de omzet achterblijft moet er wat gebeuren. ‘Actie, reactie, actie. Veel activiteiten verstevigen het merk niet, maar moeten gewoon de omzet opkrikken.’ Zijn advies: marketeers moeten zich met marketing bezighouden. ‘Hij moet weten: waar is mijn brand nu? Wat zijn de omstandigheden? Waar wil ik naar toe en weke weg moet ik voglen? Dat is zijn primaire verantwoordelijkheid.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid