'Enge plaatjes leiden niet tot gezond gedrag'
Die bevinding staat in het proefschrift van Natascha de Hoog over de invloed van shockerende beelden bij gezondheidsvoorlichting. In de gezondheidsvoorlichting ligt , met het presenteren van enge beelden of plaatjes, de nadruk meestal op de negatieve consequenties van een bepaald gedrag en op de effectiviteit van een aanbeveling. In haar proefschrift laat De Hoog zien dat deze factoren wel invloed hebben op attitudes, maar weinig invloed op intenties en gedragsverandering. Bovendien werd gevonden dat confronterende 'enge' beelden niet effectiever zijn dan het enkel presenteren van negatieve consequenties op een sobere manier. Ook al is een gezondheidsrisico nog zo ernstig en is een aanbeveling nog zo effectief, zolang men individuen niet overtuigt dat ze kwetsbaar zijn voor een gezondheidsrisico zullen ze hun gedrag niet veranderen. De Hoog geeft aan dat angstcommunicatie het meest effectief is, wanneer percepties van kwetsbaarheid voor een gezondheidsrisico hoog zijn. In dat geval wordt er een defensieve motivatie veroorzaakt. Dat uit zich in een negatieve vertekening in de verwerking van de angstboodschap en een positieve vertekening in de verwerking van de aanbeveling. Dat resulteert in meer intentie en gedragsverandering. Door in voorlichtingscampagnes de persoonlijke kwetsbaarheid voor negatieve consequenties van bepaalde gedragingen te benadrukken, kunnen angstcommunicaties een effectieve manier zijn om ongezond gedrag te veranderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid