Overslaan en naar de inhoud gaan

'Enge plaatjes leiden niet tot gezond gedrag'

Shockerende beelden hebben bij gezondheidsvoorlichting weinig effect, zo lang mensen niet eerst overtuigd zijn van hun eigen kwetsbaarheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die bevinding staat in het proefschrift van Natascha de Hoog over de invloed van shockerende beelden bij gezondheidsvoorlichting. In de gezondheidsvoorlichting ligt , met het presenteren van enge beelden of plaatjes, de nadruk meestal op de negatieve consequenties van een bepaald gedrag en op de effectiviteit van een aanbeveling. In haar proefschrift laat De Hoog zien dat deze factoren wel invloed hebben op attitudes, maar weinig invloed op intenties en gedragsverandering. Bovendien werd gevonden dat confronterende 'enge' beelden niet effectiever zijn dan het enkel presenteren van negatieve consequenties op een sobere manier. Ook al is een gezondheidsrisico nog zo ernstig en is een aanbeveling nog zo effectief, zolang men individuen niet overtuigt dat ze kwetsbaar zijn voor een gezondheidsrisico zullen ze hun gedrag niet veranderen. De Hoog geeft aan dat angstcommunicatie het meest effectief is, wanneer percepties van kwetsbaarheid voor een gezondheidsrisico hoog zijn. In dat geval wordt er een defensieve motivatie veroorzaakt. Dat uit zich in een negatieve vertekening in de verwerking van de angstboodschap en een positieve vertekening in de verwerking van de aanbeveling. Dat resulteert in meer intentie en gedragsverandering. Door in voorlichtingscampagnes de persoonlijke kwetsbaarheid voor negatieve consequenties van bepaalde gedragingen te benadrukken, kunnen angstcommunicaties een effectieve manier zijn om ongezond gedrag te veranderen.

related partner content for mobile comes here

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in