Unicef brengt kindersymbolen in oorlogssituatie
Als onderdeel van de op volwassenen gerichte campagne bracht Unicef België een tv-commercial uit, waarin een Smurfendorpje wordt gebombardeerd en de Smurfen vervolgens zwartgeblakerd rondrennen, terwijl een babysmurf vreselijk gaat huilen. De commercial, wekte veel beroering in België en haalde deze week ook breed de pers in Nederland. Unicef België liet via haar website weten: "Het is niet de gewoonte van Unicef België om te willen shockeren. Nochtans, deze keer, geconfronteerd met de gevolgen van oorlog voor kinderen, hebben we niet getwijfeld om het volwassen publiek te raken in hun herinneringen uit hun kindertijd. Om duidelijk te illustreren wat we bedoelen met "laat de oorlog de wereld van de kinderen niet verwoesten" hebben we ervoor gekozen om één van de symbolen van onze onbezorgde kindertijd aan te pakken. (...) Misschien zal deze campagne helpen om de problematiek beter de begrijpen en de mensen aanzetten om concreet actie te ondernemen door bijvoorbeeld een gift te doen voor de kinderen in Burundi en in andere conflicten."
Een woordvoerder van Unicef Nederland vertelde woensdag jl in Het Parool een dergelijke campagne uitgesloten te achten voor Nederland: "Met een campagne die zo shockeert, is het ook mogelijk dat het publiek zich juist van de boodschap afkeert."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid