Eet veel slasaus


Waar ligt in marketing de grens tussen de kunst van het verfraaien en jokken?
Of iets minder leuk klinkend: liegen? Dat ligt, als elke beoordeling van communicatie niet enkel aan de boodschap, maar aan het geheel inclusief zender en ontvanger en hun omgevingen, waarden etc.
Maar is de mededeling dat driekwart van de Nederlanders het in mei 2006 geïntroduceerde logo 'Ik kies bewust' al kent, nu waar of niet?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn een persbericht zegt de voedingsmiddelenindustrie: "Ruim driekwart van de Nederlanders kent het 'Ik Kies Bewust'-logo en de helft daarvan zegt dat het logo van invloed is bij de aankoop van voedingsmiddelen. Vanaf de introductie van het logo in oktober zijn de resultaten boven verwachting van de Stichting Ik Kies Bewust."
Dit is dan gemeten door Daphne Communication Management. Dat is natuurlijk een 'onafhankelijk bureau'. Dus heeft het geen zin om na te gaan wie toch dat onderzoek betaald heeft waaruit het resultaat blijkt dat 75 procent van de Nederlanders weet wat 'Ik kies bewust' inhoudt.
In een Volkskrant-bijlage dit weekend staat een fraai artikel over de marketing van dit eigenaardige begrip 'Ik kies bewust' dat voor een groot deel is bepaald door de industrie zelf, Unilever voorop.
De journalisten vroegen mensen in Arnhem of ze weet hebben van dat logo en kregen de meest malle antwoorden terug. "Blijkbaar wonen in Arnhem andere mensen dan in de rest van Nederland."
Ze merken nog snedig op dat de bekendheid kennelijk nog niet groot genoeg was want recent begon er nog een grote reclamecampagne voor Ik Kies Bewust. Ondertussen doen steeds meer fabrikanten mee, want onder het logo wordt de consument aangesmeerd dat wat hij koopt gezond is. En dat gelooft het volk.
Overigens hanteert AH een eigen kenmerk voor wat gezond heet te zijn, het AH Klavertje voor een gezonde keuze. En de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) kwam met een blauw energielogo voor de calorieën. En dan is er nog een Guideline Daily Amounts aanbeveliging voor gezonde hoeveelheden voedingsstoffen waar Unilever internationaal weer andere normen hanteert.
En allemaal vreselijk gezond natuurlijk?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid