Overslaan en naar de inhoud gaan

Eet veel slasaus

Waar ligt in marketing de grens tussen de kunst van het verfraaien en jokken? Of iets minder leuk klinkend: liegen? Dat ligt, als elke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar ligt in marketing de grens tussen de kunst van het verfraaien en jokken?
Of iets minder leuk klinkend: liegen? Dat ligt, als elke beoordeling van communicatie niet enkel aan de boodschap, maar aan het geheel inclusief zender en ontvanger en hun omgevingen, waarden etc.

related partner content for mobile comes here

Maar is de mededeling dat driekwart van de Nederlanders het in mei 2006 'Ik kies bewust' al kent, nu waar of niet?

In een persbericht : "Ruim driekwart van de Nederlanders kent het 'Ik Kies Bewust'-logo en de helft daarvan zegt dat het logo van invloed is bij de aankoop van voedingsmiddelen. Vanaf de introductie van het logo in oktober zijn de resultaten boven verwachting van de Stichting Ik Kies Bewust."

Dit is dan gemeten door . Dat is natuurlijk een 'onafhankelijk bureau'. Dus heeft het geen zin om na te gaan wie toch dat onderzoek betaald heeft waaruit het resultaat blijkt dat 75 procent van de Nederlanders weet wat 'Ik kies bewust' inhoudt.

In een Volkskrant-bijlage dit weekend staat een fraai artikel over de marketing van dit eigenaardige begrip 'Ik kies bewust' dat voor een groot deel is bepaald door de industrie zelf, Unilever voorop.

De journalisten vroegen mensen in Arnhem of ze weet hebben van dat logo en kregen de meest malle antwoorden terug. "Blijkbaar wonen in Arnhem andere mensen dan in de rest van Nederland."

Ze merken nog snedig op dat de bekendheid kennelijk nog niet groot genoeg was want recent begon er nog een grote reclamecampagne voor . Ondertussen doen steeds meer fabrikanten mee, want onder het logo wordt de consument aangesmeerd dat wat hij koopt gezond is. En dat gelooft het volk.

Overigens hanteert AH een eigen kenmerk voor wat gezond heet te zijn, het AH Klavertje voor . En de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie () kwam met een blauw energielogo voor de calorieën. En dan is er nog een aanbeveliging voor gezonde hoeveelheden voedingsstoffen waar Unilever internationaal weer andere normen hanteert.

En allemaal vreselijk gezond natuurlijk?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in