'Een slimme consument in een snelle markt'
Minister Brinkhorst van Economische Zaken stelde samen met staatssecretaris Van Gennip een actieplan samen om de marktpositie van de…
In het plan staan keuzevrijheid voor de consument, vereenvoudigde klachtenafhandeling en geschillenbeslechting centraal. Reden voor het plan zijn de ontwikkelingen van de laatste jaren in de elektronische communicatiesector, met name de liberalisering en privatisering, die zorgen voor meer keuzemogelijkheden, veel nieuwe elektronische diensten en een keur aan tarieven, en kwaliteiten.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
De minister verwacht van marktpartijen en gebruikersorganisaties dat ze zelf maatregelen zullen treffen om de positie van de consument te versterken. Maar indien marktpartijen niet tot afspraken komen, is regelgeving volgens hem nodig.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn het actieplan worden negen acties genoemd, waaronder:
- Kwaliteitsoordeel vergelijkingssites. Op dit moment kan de consument volgens de minister onvoldoende beoordelen welke websites met vergelijkingen van producten en diensten betrouwbaar, onafhankelijk en actueel zijn. Met een zogenoemde E-rating wordt een kwaliteitsoordeel toegekend aan websites. Minister Brinkhorst verwacht dat dit door de markt wordt opgepakt. Maar hij kondigt aan dat als niet nog dit jaar een kansrijk initiatief op dit punt door de sector is gepresenteerd , hij in overleg met OPTA (de toezichthouder voor de telecomsector) zal gaan zoeken naar de meest effectieve opzet om E-rating te realiseren.
- Notaspecificatie. Nog dit jaar wil minister Brinkhorst afspraken maken met de grote elektronische communicatieaanbieders en consumentenorganisaties over een basisniveau van notaspecificatie. Als dat niet lukt, komt hij met regelgeving om voor bijvoorbeeld telefonie en adsl een basisniveau van notaspecificatie verplicht te stellen. Voorafgaand daaraan wordt onderzoek verricht naar de situatie in andere EU-lidstaten.
- Inzicht in netwerkkwaliteit. Er moeten objectieve en actuele gegevens beschikbaar komen over de kwaliteit van geboden diensten op de markten voor vaste telefonie, mobiele telecommunicatie en doorgifte van radio en tv signalen.
- Contractduur na verlenging. Een lange stilzwijgende verlenging vindt de minister een ongewenste overstapdrempel. Daarom zal hij in 2006 regelen dat bij stilzwijgende verlenging van een overeenkomst in de elektronische communicatiesector de overeenkomst voor onbepaalde tijd wordt voortgezet, waarbij vanaf dat moment een opzegtermijn van een maand geldt. De volledige tekst van het actieplan is te vinden op www.ez.nl (via actueel onder Kamerbrieven)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid