Overslaan en naar de inhoud gaan

Een goede werksfeer vinden we belangrijker dan salaris

Onderzoek van Ruigrok | NetPanel naar werkbeleving.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Werkend Nederland vindt een goede werksfeer zo belangrijk dat slechts 10 procent bereid is werksfeer in te leveren in ruil voor meer salaris. Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok | NetPanel onder 629 werkende Nederlanders. Aanleiding voor het onderzoek is het boek &;MensenHandel. De Bevrijding van de loonslaven&; van Marnix Geus, dat deze week verschijnt.

related partner content for mobile comes here

Gemiddeld beoordelen mensen hun &;werkgeluk&; met een 7,3. Toch komt één op vijf niet verder dan een mager zesje. &;Dat zijn bijna 1,5 miljoen mensen en dat zijn er natuurlijk 1,5 miljoen te veel&;, zegt Marnix Geus, die naar eigen zeggen in de keuken van honderden bedrijven en organisaties heeft gekeken.

En dat ruim driekwart (76%) van de respondenten zegt te werken om te leven in plaats van andersom, klinkt logisch, maar is het niet, stelt Geus. &;De meesten van ons zijn meer dan veertig jaar voor het overgrote deel van de week met werk bezig, dus als je dan vooral werkt om te leven klopt er iets niet. Werk is inmiddels zoveel meer dan brood op de plank krijgen. Het biedt ons - als het goed is - zelfontplooiing, plezier en vaak zelfs vriendschappen.&;

Uit het Ruigrok | NetPanel-onderzoek komt ook nara voren dat bijna 80 procent van de werkenden het belangrijk vindt dat een organisatie open is waar het gaat om het delen van cijfers, beslissingen en strategie. Maar nog niet eens de helft (44%) zegt dat dit ook daadwerkelijk het geval is bij de eigen organisatie. Geus: &;Op het gebied van transparantie is er nog heel veel terrein te winnen.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in