Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzaamheidsverslag gunstig voor de beeldvorming

Duurzaamheidsverslagen zorgen bij de lezer voor een positief beeld van de onderneming die het verslag publiceert, zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de gemiddelde lezer ook punten van kritiek heeft op het verslag, zoals de geringe rol van stakeholders in het verslag en de soms gebrekkige verslaglegging over missers en problemen, heeft 85 procent van de lezers een positief beeld gekregen als gevolg van het door het bedrijf uitgebrachte duurzaamheidsverslag. Het verslag heeft in een aantal gevallen echter ook een negatieve invloed. Eén op de vijf lezers heeft zijn opinie over het bedrijf na het lezen van het verslag naar beneden bijgesteld. Vooral de lezers die optreden voor belangenorganisaties krijgen na het lezen een negatiever beeld van de organisatie.

related partner content for mobile comes here

‘Het publiceren van een duurzaamheidsverslag is duidelijk van invloed op de reputatie van de verslaglegger en heeft de neiging deze te versterken’, constateert Wim Bartels, partner bij KPMG Sustainability.

Duurzaamheidsverslagen blijken met name te worden gebruikt om een betere keuze te kunnen maken bij de aankoop van producten, om te bepalen met welke bedrijven men een mogelijk samenwerkingsverband zou willen aangaan en in welke ondernemingen mogelijk geïnvesteerd zou kunnen worden.

De verslagen moeten volgens Bartels een beter beeld geven van de diverse stakeholders, de wijze waarop zij bij de onderneming en het verslag betrokken zijn en de invloed die ze hebben op de strategie en de doelstellingen van het bedrijf. Ook ten aanzien van de inhoud van de verslagen hebben de lezers een aantal behoeften. Zo moet de balans tussen goed en slecht nieuws in het verslag verbeteren en zullen ook zaken die niet goed gaan of zijn gegaan voldoende aandacht moeten krijgen. Voorts moet er een duidelijk verband komen tussen de strategie op het gebied van duurzaamheid en de algehele bedrijfsstrategie.

Ten aanzien van de gehanteerde standaarden vinden deze lezers dat de bedrijven een geloofwaardige en vertrouwde standaard moeten hanteren, zoals de G3 GRI standaard. De betrouwbaarheid van de informatie in het verslag en de prestaties van de onderneming worden door meer dan de helft van gebruikers als belangrijk gezien. Zij willen zekerheid over het verslag en de prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Wat Bartels betreft kunnen de bedrijven nog een aantal stappen maken om de verslaglegging te professionaliseren. ‘De frequentie van duurzaamheidsverslagen zou bijvoorbeeld meer in lijn moeten komen met die van het jaarverslag. Ook zouden bedrijven het verslag op verschillende manieren beschikbaar moeten stellen. Op de middellange termijn zullen de ondernemingen bovendien moeten gaan voldoen aan de behoefte aan verslagen per afzonderlijk land. Op de lange termijn moet een situatie ontstaan waarin het duurzaamheidsverslag volledig geïntegreerd is in het jaarverslag.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in