Overslaan en naar de inhoud gaan

Duizenden online uitingen getest: welke kenmerken scoren het best?

Onderzoek Mediabrands en Google: hoe machine learning inzicht geeft in de effecten van online ads.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google maar eens ‘blauwe T-shirts’ en klik op afbeeldingen. De machine die je dan aan het werk zet is de Vision API van Google. In staat om objecten te herkennen, gezichtsuitdrukkingen, tekst, fonts, logo’s, kleuren, diersoorten, bekende gebouwen en allerlei combinaties daarvan. Naast het herkennen van feitelijk visuele vormen en kenmerken associeert de Vision API ook. Zo wordt een roze plaatje met een hartje geassocieerd met ‘female’ en worden naakte dansende mannen herkend als ‘tribal volksdans’.

related partner content for mobile comes here


Google afbeeldingen ‘blauw t-shirt’

Wat er gebeurt als je duizenden online advertenties door de Google Cloud Vision API haalt?
Mediabrands Marketing Sciences deed samen met Google, die dit project financierde, een grootschalig experiment. Het eerste waarbij machine learning technologie grootschalig is toegepast voor zover bekend. Meer dan 9.000 online advertenties uit meer dan 50 product categorieën werden door de Vision API gehaald. Doel: ontdekken welke visuele kenmerken leiden tot het meeste effect (in dit geval de hoogste Click Through Rate - CTR).


De volgende kenmerken zijn hierbij getest:
Formaat van de uiting
Vorm van de uiting (horizontaal, verticaal, vierkant)
Dominante kleur
Aanwezigheid van een logo
Positie van het logo
Aanwezigheid van tekst
Aanwezigheid en soort Call To Action (CTA)
Invloed van de product categorie

Resultaten
Laten we beginnen met het formaat. Daarbij geldt duidelijk de regel: hoe groter hoe beter. Grote formaten hebben een hogere CTR. Het is ook beter om een horizontale vorm te kiezen. De CTR van een horizontale banner is zo’n 40 procent hoger dan een verticale banner.

Advertenties hebben over het algemeen ontzettend veel verschillende RGB waarden (gemiddeld ruim 14.000). De uitingen met een overwegend blauwe en zwarte kleur scoren de hoogste CTR’s. Zij scoren 38 procent beter dan andere kleuren.


Figuur: overwegend blauwe en zwarte uitingen

Ongeveer 66 procent van de uitingen hadden een logo en gelukkig maar… zij presteren gemiddeld 20 procent beter dan uitingen zonder logo. Uitingen met meerdere logo’s  werken echter daarentegen verwarrend: zij scoren een iets lagere CTR. Qua positie kan het logo het best links in de uiting geplaatst worden. Linksonder is de best presterende plek, gevolgd door linksboven.


Het Mediabrands Marketing Sciences analyse dashboard met de resultaten uit de Google Vision  API van één uiting

Het toevoegen van een Call To Action aan een uiting verhoogt de CTR met zo’n 40 procent. Daarbij zijn er verschillen tussen de geteste CTA’s: Click, Download, Win, Ontdek, Bekijk en Meer (lees meer, meer weten, meer voordeel, meer info, meer deals). Het combineren van meerdere CTA’s werkt contra productief en scoort minder goed dan één CTA. De top 3 van beste CTA’s zijn:

1. Win
2. Bekijk
3. Klik

Menno van der Steen, Head of Mediabrands Marketing Sciences: &;De Google Vision API is een zeer intelligente machine om snel grote hoeveelheden uitingen op visuele kenmerken te testen. Met het resultaat van onze analyse kun je je eigen uitingen .  Vul de kenmerken van je uiting in en zie wat je kunt doen om de toekomstige CTR te verhogen. Op de site staat ook het volledige rapport van het experiment. Helaas konden wij nu alleen nog op CTR analyseren. In 2017 zullen wij met andere metrics aan de slag gaan, zoals Engagement. De nieuwe data zullen wij ter zijner tijd op de site aanvullen.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in