‘Drijfveren duurzaamheid angst voor reputatieschade en afbreukrisico'
Bijna 60 procent van de 165 ondervraagde directeuren en managers voelt een toenemende druk om duurzaam te ondernemen. Deze druk komt met name van de directie (63%), maar ook werknemers (45%), afnemers (40%) en overheid (39%) spelen daarbij een belangrijke rol. De belangrijkste drijfveren voor duurzaam ondernemen zijn imago- en reputatieversterking, vervullen van voorbeeldfunctie binnen de sector, voldoen aan wet- en regelgeving en behoud van klanten en marktaandeel.
“De drijfveren zijn opvallend genoeg toch nog vaak defensief van aard en met name gericht op reputatieschade en afbreukrisico,” aldus Klaas van den Berg van PwC die het onderzoek leidde.
Van de ondervraagde organisaties geeft 40% aan geen formeel vastgesteld beleid te hebben waar ecologische, economische en sociale aspecten van hun bedrijfsvoering bij elkaar komen. Bovendien kent meer dan de helft (52%) van de organisaties geen geformaliseerde functie die zich specifiek richt op duurzaam ondernemen.
De resultaten zijn opvallend volgens PWC omdat 81% van de respondenten stelt dat de aandacht rond duurzaam ondernemen de afgelopen twee jaar wel degelijk is toegenomen binnen hun organisatie. Bij 60% blijkt deze toegenomen aandacht uit de strategie, bij 46% uit de gedragscode en bij 45% uit de meetbare doelen die zijn opgesteld. De toegenomen aandacht vertaalt zich zelden in het aanvragen van subsidies voor innovaties en aanpassingen (13%), aantrekken van adviseurs (19%) en het aanpassen van (IT-)systemen om ook daadwerkelijk duurzaamheidprestaties te meten of te monitoren (20%). Opmerkelijk is verder dat slechts een derde van de respondenten stelt dat de toegenomen aandacht heeft geleid tot het intern meer beschikbaar stellen van geld, en dat een kwart (27%) meer specialistische mensen op dit terrein aanstelt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe Duurzaamheidsbarometer werd donderdag voor het eerst gepresenteerd. In de toekomst verschijnt het rapport vier maal per jaar om een vinger aan de pols te houden. De onderzoeksresultaten kan worden gedownload via www.pwc.nl/barometers
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid