Overslaan en naar de inhoud gaan

Drie categorieën, zes Leeuwen

We halen voor de eerste keer het net op bij Cannes Lions 2012: Drie keer Goud, twee keer Zilver en één keer Brons.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Promo & Activation:
Gold Lion: - Y&R Not Just Film (Best use of Social Media Marketing in a Promotional Campaign)
Silver Lion: – Doom & Dickson (Best New Product Launch/Re-Launch or Multi-Product Promotion at Retail)
Bronze Lion: - Kumpany (Best Online Advertising in a Promotional Campaign)

Direct:
Gold Lion: – Publicis (Charity)
Silver Lion: – Lemz (Media & Viral Marketing)

PR:
Gold Lion: - Doom & Dickson (Best Use of Media Relation)

Push-up
De twee vermeldingen die Stichting ALS in de categorie Promo & Activation had, werden niet verzilverd. Nederlands jurylid in die categorie, Remco Marinus, creative director bij Lemz, zegt dat de nekslag werd gegeven door de juryvoorzitter, Nick Worthington, die vond dat de ALS campagne teveel lijkt op de anti-rokencampagne met Yul Brunner van twintig jaar gelden. Marinus: ‘Hij zei: “Great campaign, but not an original idea.” Hij heeft natuurlijk een punt, maar tegelijkertijd, een campagne die zoveel mensen raakt, verdient waardering. Nick zei dat de Yul Brunner-film voor hem destijds de reden was om in de reclame te gaan. Waarom mag de ALS campagne dan niet de nieuwe motivatie voor jonge mensen zijn om het vak in te gaan?’
Marinus ging tevergeefs voor de zaak staan. Dat had voor de inzending van Doom & Dickson voor Hema wél zin. De campagne Hema Mega Push-up Bra, met het mannelijke model Andrej Pejic, werd door zijn medejuryleden in eerste instantie niet gezien als ‘promo’. Marinus kreeg het toch op de shortlist. In de bekroningenronde werd de aard van de campagne niet goed begrepen. Marinus ging net zo lang door totdat hij hoorde: ‘Okay Remco, you convinced me.’

Vuurwerk
In de Directjury was er ‘nul discussie’ over de campagne van Stichting ALS. Maar de eerste concept shortlist waar die jury toe kwam, vermeldde geen enkele andere Nederlandse inzending. Daar schrok Eric Ytsma, afgevaardigd door het Nederlandse Kingsday van. Hij vond de Vuurwerkcampagne van Lemz op de lijst thuishoren. Ytsma: ‘Dan vraag je je af: waarom landt dat dan niet? Dat ligt waarschijnlijk aan de Nederlandse manier van een case film maken. Ik ben voor die case gaan staan. Dan moet je goed toelichten wat die case nou zo bijzonder maakt.’ Wat eerst ‘niks’ was, werd daardoor toch nog Zilver.

Tellen
Ten opzichte van vorige jaren doet Nederland het met drie bekroningen goed in de categorie Promo & Actiovation. Vorig jaar haalde Nederland 1 Leeuw binnen in de categorie. In 2010: 4, in 2009: 1, in 2008: 3 en in 2007: 1.
Hetzelfde kan gezegd worden over de prestaties in de categorie Direct. Daar werd vorig jaar, en ook in 2010 en in 2008 geen enkele Leeuw bijgeschreven. In 2007 en 2009 werd ‘Nederland’ 1 keer bekroond.
Op het gebied van PR doet Nederland het even goed als voorgaande jaren.
Voor wie Cannes Lions graag rekenkundig benaderd is er goed nieuws: de tussenstand ten opzichte van vorig jaar is +4.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in