Overslaan en naar de inhoud gaan

Disney sterkste merk dankzij Star Wars

Apple blijft ’s werelds waardevolste merk, VW kukelt bijna 40 plekken naar beneden
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Marketingadviesbureau Brand Finance onderzoekt jaarlijks de sterkte (en waarde) van duizenden merken (aan de hand van factoren als bekendheid, loyaliteit, promotie, investeringen in marketing, werknemerstevredenheid maar ook corporate reputatie). De 500 krachtigste merken krijgen een plek in de Brand Finance Global 500.

related partner content for mobile comes here

Dit jaar op nummer 1: Disney. Vanwege de rijke historie van het merk, maar toch vooral vanwege het enorme succes van al die nieuwe merken onder het Disney-label, zoals Pixar, ESPN, Muppets, Marvel maar vooral Lucasfilm, dus Star Wars…

De laatste Star Wars film, episode VII ‘The Force Awakens’ brak vele records; de film behaalde het snelst 1 miljard dollar omzet, had het succesvolste openingsweekend (529 miljoen dollar), en is met een huidige omzet van 2 miljard dollar de succesvolste Disney-film ooit. De merchandise bracht tot nu toe 700 miljoen dollar op.

Volgens Brand Finance is de waarde van het Star Wars-merk alleen al 10 miljard dollar. Ter vergelijking: Disney betaalde in 2012 4,05 miljard dollar voor Lucasfilm.



Lego verliest
Lego moet het dit jaar doen met een tweede plek. Het merk ligt de laatste tijd onder vuur; zo kreeg het een boete van de Duitse overheid omdat het merk retailers verbood zijn producten met korting te verkopen. Daarnaast werd Lego ervan beschuldigd de Chinese overheid in de kaart te spelen wat betreft censuur, door de Chinese dissident Ai Wei Wei te verbieden om Lego te gebruiken in zijn werk. Lego voerde namelijk de regel dat Lego niet mocht worden ingezet voor politiek gebruik. Die regel is nu afgeschaft.

Apple wint qua merkwaarde
Merksterkte is 1 onderdeel van de analyse. Wat betreft merkwaarde eindigt Apple bovenaan de lijst. Het bureau berekent de merkwaarde aan de hand van een Brand Strength Index assessment, waarbij de merksterkte wordt gekoppeld aan de omzet.



De merkwaarde van Apple steeg het afgelopen jaar  met 14 procent, dankzij het succes van de iPhone 6 en recent de iPhone 6s. De inkomsten in het laatste kwartaal van het fiscale jaar 2015 stegen tot een recordhoogte van 51,5 miljard dollar, met een winst van 11,1 miljard dollar. Alhoewel de iPhone-verkopen sinds kort iets tegenvallen, is dat nog geen teken dat Apple iets van zijn merkwaarde zal verliezen, aldus Brand Finance. Andere diensten van Apple, zoals financiele dienst Apple Pay, komen nu van de grond.

Volkswagen in achteruit
Het merk dat het dit jaar het slechtst doet: Volkswagen. Niet verrassend, door het sjoemelsoftwareschandaal, dat van grote impact blijft op de merkwaarde. In december schatte Brand Finance dat de waarde met 10mmiljard zou dalen. Maar dat was een voorzichtige schatting: de merkwaarde zakte met 12 miljard naar 18,9 miljard dollar. Daarmee kukelde VW van plek 17 naar plek 56.

.

Beeld: ANP foto

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in