Overslaan en naar de inhoud gaan

Digital-signage- en Saas-systemen: de 'cloud' voor u en ik

Het gebruik van digital signage neemt zoals u weet toe, en in de wereld van morgen zal interactiviteit via met het internet verbonden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Laat ik het om te beginnen even hebben over Saas en de betekenis ervan. U hebt ongetwijfeld al gehoord over de 'cloud' en weet ook waar het concept om draait. Deze marketingterm omvat alle servers, databanken en internetsystemen waarvan de meeste personen het bestaan niet kennen en ook niet hoeven te kennen. Tal van ondernemingen en groepen verwijzen naar deze cloud als de manier waarop de toekomst wordt vormgegeven. Aangezien er tal van mogelijkheden zijn om dit te bereiken, is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de valkuilen onderweg. Saas staat voor 'software as a service' en dit geeft meteen een goed beeld van het concept: in de plaats van functies aan te bieden als een klassiek programma, wordt gebruikgemaakt van een onlinemodel waarbij enkel voor het gebruik moet worden betaald. In tegenstelling tot de meeste Saas-toepassingen is het bij digital signage vooral de mogelijkheid om alles naar wens te veranderden op honderden kilometers afstand die interessante reclameopportuniteiten biedt.

related partner content for mobile comes here

Belangrijk is ook dat het relatieve belang daalt. Wat ik hiermee bedoel is dat met Saas heel wat stress verdwijnt uit de ontwikkelingscyclus doordat zaken als gegevensdistributie en hosting geregeld worden, wat zeker bij het opstarten zeer veel tijd bespaart. De kern van de zaak is dat dit alles op een andere plek gebeurt en dat het slechts een minimale inspanning kost.

Ik woon regelmatig beurzen bij over digitale media, en deze zomer was ik verrast hoeveel digital-signagebedrijven kiezen voor een nieuwe dynamiek. Meer dan ooit wordt geopteerd voor een migratie naar de cloud of een steeds verdere uitbreiding van de nu al online aangeboden diensten. Ik stel mezelf steeds de vraag of dit nu belangrijk is. Moeten we de nodige aandacht besteden aan deze cloud en er respect voor hebben?

Heel wat van de personen om me heen in de digital-signagesector beschouwen het concept immers als een kantelmoment of zelfs een revolutie. In het verleden waren systemen steeds gebaseerd op producentspecifieke producten, wat problemen veroorzaakte met alternatieve systemen van andere producenten. In sommige gevallen was er zelfs geen compatibiliteit tussen verschillende systemen voor eenvoudige bestandsformaten. Met de ontwikkeling van op Saas of de cloud gebaseerde moeten al deze compatibiliteitsproblemen van begin 21e eeuw tot het verleden behoren.

Voordelen van digital signage via de cloud

Een van de grote voordelen van cloudgebaseerde digital-signagesoftware is dat de toepassingen op grote afstand kunnen worden gewijzigd of bijgewerkt zonder de minste onderbreking van de dienstverlening. Manuele updates van software en stuurprogramma's zijn niet meer nodig, alles gebeurt 'on the fly' als service. De Saas-verstrekker kan problemen detecteren en de updates naar alle eindsystemen sturen zonder dat iemand voor deze aanpassing gewaarschuwd hoeft te worden. Een toestel met onlinemogelijkheden biedt uiteraard ongelooflijk veel opportuniteiten. Sociale media zullen zo nog aan belang winnen. Er kan bijvoorbeeld verbinding worden gemaakt met de Twitter-account of Wordpress-blog van uw onderneming voor meer informatie of voor andere doeleinden.

Het concept heeft geen beperkingen, biedt de mogelijkheid om een grote diversiteit aan mediaspelers te gebruiken, rechtenvrije mediaspelers in het bijzonder, en kan worden aangepast om nieuwe mediatechnologie en interfaceprotocollen te ondersteunen tijdens hun ontwikkeling.

De negatieve aspecten

Niets is perfect, en net als bij klassieke, niet-cloudgebaseerde media is stroomtoevoer noodzakelijk, en dat geldt ook voor een permanente internetverbinding. Hoewel dit in Europa courant is, bestaat er op internationaal vlak minder zekerheid.
Daarnaast is er het risico van vandalisme, waardoor voor elke markt een zorgvuldige criminaliteitsanalyse moet worden gemaakt.
De belangrijke investering moet daarom zorgvuldig worden afgewogen en beoordeeld, onder meer ook in het licht van cybercriminaliteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in