Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel krimpt, maar minder hard

De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 1,5 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijzen waren in het tweede kwartaal ruim 2 procent hoger, het volume kromp bijna 4 procent, berekende het CBS. De krimp van de omzet en volume was kleiner dan in het voorgaande kwartaal.

related partner content for mobile comes here

In het tweede kwartaal noteerden non-foodwinkels voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Dit betrof echter wel de kleinste omzetkrimp in een jaar tijd. Zo wisten kledingwinkels en textielsupermarkten zich iets te herstellen van het slechte en relatief koude eerste kwartaal van dit jaar.

Voor winkels in consumentenelektronica pakte het tweede kwartaal minder goed uit. Zij boekten de grootste omzetdaling van de afgelopen vier jaar.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in het tweede kwartaal 1,6 procent meer omzet. Daarmee nam de omzet minder sterk toe dan in het eerste kwartaal. De paasinkopen vielen vorig jaar vooral in april en dit jaar al in maart.

In juni 2013 heeft de detailhandel 3,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Het volume kromp met 6,2 procent. De krimp is voor een belangrijk deel toe te rekenen aan een verschil in de samenstelling van de koopdagen. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geraamd op ruim 3 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in