Overslaan en naar de inhoud gaan

De transitie naar een nieuwe wereld

Jeroen Timmers schreef dit artikel in aanloop naar de uitreiking van de Financial Marketing Award 2012 binnen de Financial Marketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We zijn hier allemaal om onze rol op aarde te vervullen. Om onze talenten te ontplooien. En deze talenten wil iedereen vrijuit delen. Onvoorwaardelijk. Een muzikant wil muziek maken, een timmerman timmeren, een bakker brood bakken en mensen van voedsel voorzien. Vanuit intrinsieke motivatie.

related partner content for mobile comes here

Diezelfde drijfveer zorgt ervoor dat mensen in toenemende mate verwachten dat zaken vrij beschikbaar zijn. Kijk naar bijvoorbeeld Wikipedia waarin miljoenen uren aan vrije kennis in wordt gestopt, het vrijuit delen van muziek, initiatieven als waar mensen over de hele wereld slaapplekken met elkaar delen. Platforms als , en zijn slechts een enkele van duizenden voorbeelden die onvoorwaardelijk delen en geven stimuleren. Die beweging is al jarenlang en wereldwijd in gang gezet.

Ik zie een wereld voor me waarin onvoorwaardelijk geven centraal staat. Uiteraard hebben we het hier over een toekomstperspectief. Het is hierin echter niet zozeer een vraag is of die wereld gaat ontstaan, maar wanneer. Degenen die de stap in hun bewustzijn al hebben gemaakt en het lef tonen om er gestalte aan te geven zullen als rolmodel hierin vooroplopen.

Het vraagstuk we voor staan is: hoe gaat die transitie eruit zien? Wat voor een transformatie zullen we met ons financiële systeem ondergaan? Wat is de rol van geld (als we het nog nodig hebben)? En welke rol kunnen banken hierin innemen?

Twee belangrijke eerste ontwikkelingen binnen deze transitie zijn de toenemende interesse in complementaire valuta en impact investing. Complementaire valuta zijn alternatieve geldsystemen zonder rente die naast het huidige geldsysteem worden ingezet om overwaarde te mobiliseren. In Nederland zijn the Social Trade Organisation () en twee partijen die hieraan gestalte geven. Een ander voorbeeld is (voorheen Caire.nu, initiatief vanuit CZ, PGGM en Rabobank), die de zorg voor elkaar mobiliseert door middel van alternatieve valuta.

Impact investing, een thema waarin al , verbreedt de definitie van waarde en kijkt niet alleen naar financieel return on investment maar neemt hierin ook sociale impact van initiatieven mee. In Nederland is hier voorloper in, maar ook partijen als , & leveren hier een belangrijke bijdrage. Deze vorm van investeren geeft aan dat we voorzichtig aan een stap aan het maken zijn naar een wereld waarin we ons perspectief verbreden.

We hebben nog een lange en ongetwijfeld hobbelige weg te gaan voordat we in onze samenleving onvoorwaardelijkheid hebben geïntegreerd. Maar degenen die het lef tonen om er gestalte aan te geven krijgen een kans om de historie in te gaan als een bedrijf die heeft bijgedragen aan een fundamentele verandering in onze manier van samenleven.

Jeroen Timmers is oprichter van . Als spreker, adviseur en coach begeleidt hij individuen & groepen in hun bewustzijnsontwikkeling & bedrijven met het benutten van kansen om bij te dragen aan een nieuwe wereld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in