De onontkoombare revolutie in e-diensten
Op drie gebieden voltrekken de veranderingen zich namelijk steeds sneller: informatietechnologie, lifestyle en demografie. Elke trend op zich leidt al tot aanzienlijke veranderingen. Maar samen veroorzaken ze een revolutie en zijn ze aanleiding voor nieuwe e-servicemodellen.
Op IT-gebied spelen de volgende ontwikkelingen een rol: toenemende mobiliteit en portability (draagbaarheid), convergentie van voice, video en data (waardoor servicemensen ‘24/7’ beschikbaar kunnen zijn), personalisering (op zelfservice gebaseerde dienstverlening op maat) en toenemende online samenwerking tussen partijen bij transacties. Dit laatste gebeurt natuurlijk al; online shoppers wisselen bijvoorbeeld informatie uit via sites als eBay. Dit soort Web 2.0-achtige samenwerking zal zich nog veel verder ontwikkelen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaMobiele levensstijl
Technologie verandert de manier waarop mensen zakendoen, toegang krijgen tot informatie en met elkaar omgaan. Intussen veranderen ook de lifestyles van consumenten. Mensen kopen en vinden hun informatie in toenemende mate via internet, nemen steeds meer een ‘mobiele levensstijl’ aan en nemen steeds vaker online deel aan sociale netwerken. Dat zal allemaal grote impact hebben op e-servicemodellen, net als de (regiogebonden) demografische ontwikkelingen. In de VS bijvoorbeeld groeit de groep hispanics en immigranten snel, neemt het aantal ouderen net als bij ons flink toe en werken steeds meer mensen op afstand (nu al werkt daar bijna 20 procent gedeeltelijk of altijd thuis).
Wat betekent dit nu allemaal voor serviceorganisatiemanagers? Hun strategische reacties zullen de volgende elementen moeten bevatten:
Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid