Overslaan en naar de inhoud gaan

De ongekende grafische mogelijkheden van MSN Messenger

Wie denkt dat MSN Messenger alleen een chat programma is, zit er flink naast. Tegenwoordig kan er geen zin meer over het Internet schieten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In eerste instantie lijkt het niet gemakkelijk om als merk in een chatsessie tussen twee vrienden, kennissen of collega's tussenbeide te komen. Dat zou ook niet echt vriendelijk zijn. In het MSN Messenger scherm is weliswaar een kleine banner mogelijkheid en de statusbalk heeft nog ruimte voor een paar woorden maar die kunnen gemakkelijk worden verwijderd met de zogenaamde A-Patch (een soort popup-blocker voor Messenger). Bovendien wordt adverteren rond de dialoog niet echt gewaardeerd, in de normale wereld breken we toch ook niet in bij een gesprek?

related partner content for mobile comes here

Veel vriendelijker is het om de chatsessie te faciliteren. Dat kan door de vele grafische mogelijkheden van MSN Messenger te benutten. Er bestaan emoticons, winks, dynamische schermafbeeldingen en dynamische achtergronden. Hieronder volgt een korte uitleg met de bijbehorende kansen.

Een emoticon is vaak een gezichtje met een bepaalde emotie, vandaar de naam. De 'smile' typeert emoticons maar er zijn vele duizenden varianten. Sinds de vorige versie kunnen emoticons bewegen. Zo zijn er vele varianten op 'ha' (lachen), bijvoorbeeld een mannetje dat 'over de grond rolt' van het lachen. Je kan ze ook zelf maken met een heel eenvoudige hulpmiddel, bijvoorbeeld met Plaatjesmaker.com. Kost 1.30 euro. Wanneer je in een chatsessie een nieuwe leuke emoticon ziet, dan kan je die gemakkelijk kopiëren en zelf gaan gebruiken. Waar blijven de gratis emoticons van merken die snel op deze wijze worden verspreid? Waar blijven Red, Yellow, Green, Blue en the Minis van M&M's?

De achtergrond van een chatsessie is lang niet altijd wit en effen maar vaak één die de gebruiker zelf koos. Bijvoorbeeld een berglandschap, een luchtkasteel of een foto van zichzelf. Sommige zijn gratis maar soms kosten ze bijvoorbeeld 1,10 euro. Na de chatsessie is de achtergrond ook beschikbaar voor je chatbuddy. Waar blijven de achtergronden van merken? Waar blijft Ajax met de typische rood-witte kleuren?

Een dynamische achtergrond gaat nog een stapje verder. Hier beweegt de achtergrond. Je krijgt daarmee bijvoorbeeld het idee dat je in een vissenkom aan het MSN'en bent: er zwemmen dan visjes om je heen. Het is een wereld op zich. Soms gratis. Soms 2,20 euro. Waar blijven de achtergronden van merken? Waar blijft TUI met de 'World of TUI' dynamische achtergronden?

Een schermafbeelding is vaak de pasfoto van de chatter zelf maar het kan ook een willekeurig ander plaatje zijn, bijvoorbeeld een karakter, een auto of een bloem. Een sterk verkleinde versie van de schermafbeelding verschijnt ook in de buddy list. Dit wordt dus een lijst met contactpersonen met de bijbehorende kleine afbeeldinkjes. De Efteling stelt dit soort beschikbaar: Ook van Hi heeft z'n eigen afbeelding (bij de eigen dialoog). Misschien ook iets voor Ilse?

Een dynamische schermafbeelding is een schermafbeelding die ook nog eens reageert op wat de gebruiker typt. Bij een blije emoticon (de gebruiker typt ':-)' of selecteert dit emoticon uit een lijstje) verandert de schermafbeelding ook, die wordt dan bijvoorbeeld even heel blij (en daarna weer normaal). MTV stelt van SpongeBob beschikbaar. Kosten: 1.30 euro. Zelf maken kan ook. Een 'weemee', een karakter dat je zelf kan aankleden, kost 3 euro. Een 'muggin', met nog meer mogelijkheden, kost 3,30 euro. Maar waar blijft Fido Dido van 7-Up?

Een wink is een grafisch grapje dat gebruikt wordt tijdens een chatsessie. Door het drukken op een knopje verschijnt er een bewegende zoen, een basketballend jongetje of een vuist op beeldscherm van de ander. Met geluid! Dat duurt ongeveer twee seconde en verdwijnt dan weer. Winks zijn natuurlijk ook te koop voor een reguliere prijs van 1,10 euro. Tot nu toe heb ik alleen van Coca-Cola vernomen dat zij een hebben geïntroduceerd in Brazilië maar heb het zelf nog nooit werkend gezien.. Waar blijft Douwe Egberts (koffietijd), Heineken (biertje?) of Cup-A-Soup (soepie?).

Al deze grafische mogelijkheden zijn nog maar het begin van wat er komen gaat. Logitech heeft recentelijk een webcam op de markt gebracht dat 'VideoFusion' mogelijk maakt. De software detecteert de plaats van onze ogen, neus en mond en projecteert dit op een ander figuur, bijvoorbeeld op een haai. Als jij lacht, lacht de haai. Als jij je wenkbrauwen fronst, fronst de haai. Als jij de hoofd schudt, schudt de haai z'n hoofd. Het werkt nog niet echt geweldig maar we weten natuurlijk dat dat een kwestie van tijd is. Vroeg of laat doen we ons voor als Winston Churchill, passen we een leeftijd filtert toe die ons twintig jaar jonger toont, of laat de student zichzelf aan mama zien in de opgeruimde kamer van vorige week. Met opnieuw volop kansen voor merken om werelden te creëren waarin mensen zich kunnen bewegen en waarmee ze zich kunnen associëren.

Ik geloof heilig in MSN Messenger. Eerdere artikeltjes op Molblog wijdde ik al aan de en het bouwen van in Messenger. Ik raad u aan om zelf MSN Messenger te installeren (een paar minuten werk), te experimenteren en blijvend te gebruiken. Als u even snel geen chat buddy kunt vinden dan werp ik me op als testkonijn via Erwin.MSN (at) planet.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in