Overslaan en naar de inhoud gaan

De normen en waarden van CDA, PVDA en D66?!

Usarchy schreef over o.a. de crawlebility van de politieke websites.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

schreef over o.a. de .

related partner content for mobile comes here

Ik schrijf graag een aanvullende posting (na attendering van Joost, thxs!) over de Search Engine Advertising van de politieke partijen bij de zoekmachines Google, ilse en Live.nl:

Uit de steekproef van zaterdagmiddag op de 11 grootste partijnamen komt het volgende naar voren:
- CDA adverteert op de woorden CDA, PVDA, VVD, d66, SP, ChristenUnie, SGP.
- PVDA adverteert op de woorden CDA, PVDA, VVD.
- D66 adverteert op de woorden CDA, PVDA, VVD, d66, SP, Groenlinks.

Er zijn een aantal conclusies af te leiden uit bovenstaande lijstje:

- Het merendeel van de partijen gebruikt bij Google en niet in het voeren van campagne. Redelijk stom als je niet alleen de zwevende kiezer, maar ook de jongeren wilt benaderen. Ofwel alle partijen naast CDA, PVDA en D66 hebben niets begrepen van de moderne (marketing)wereld?!

- CDA is het meest actief met adverteren en heeft 6 andere politieke partijen opgenomen in haar Search Engine Advertsing campagne.

- De PVDA heeft schrijnbaar maar twee concurrenten, de CDA en de VVD. Andere mogelijkheid is dat ze beperkt campagne budget hebben?

- CDA is de enige partij die ook adverteert bij , echter alleen op haar eigen naam en niet net als bij Google op de 6 andere partijen.

Maar naast deze eerste eenvoudige bevindingen komen we bij een, toch wel hekel punt. Van de 11 partijen zijn er drie partijen, waarvan 2 de waarschijnlijke coalitie van Nederland gaan vormen (CDA en PVDA), die de wet overtreden. Het adverteren op een ander merk (concurrent) is juridisch niet toegestaan, AUCH!!!

#

Verder moet je je afvragen, zoals op Molblog, in hoeverre het ethisch is om te adverteren op de naam van je concurrenten? Dit helemaal in het licht van de normen en waarden discussie die wordt gevoerd in deze verkiezingsstrijd. Balkende schrijft dat hij af wil van hufterigheid, dat we fatsoenlijk en respectvol met elkaar moeten omgaan, maar schijnbaar niet als het om campagne voeren aankomt.

Welke slimme internet marketeer staat er op bij een van de partijen? Hebben deze clubs niet ook jongere afdelingen die iets meer van dit vakgebied zouden moeten afweten? Bovenstaande problemen zijn namelijk vrij makkelijk te pareren:

Zorg ervoor dat je als politieke partij op je website een aantal pagina's hebt staan waar je je eigen standpunten afzet tegen de andere partijprogramma's. Goed voor je organische vindbaarheid (SEO) en interessant voor de kritische en zwevende kiezer om makkelijk programma's te kunnen vergelijken.

Schrijf de Search Engine Advertising campagne met in de creative (tekstuele advertentie) de tekst:

"Nog geen keuze gemaakt?
Lees onze standpunten
in vergelijk met de PVDA
www.kiescda.nl"

Voila, het probleem is opgelost. Dit mag juridisch en is ethisch verantwoord. Het spel wordt gespeeld binnen o.a. de richtlijnen van de vergelijkende reclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in