Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe businessklant

Alles aan businessklanten verandert: wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze kopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie ze zijn. Vroeger konden businessklanten eenvoudig gekarakteriseerd worden naar grootte, werknemers, inkomsten of branche. Een inkoper was verantwoordelijk voor een bepaald gebied. Door schaalvergroting en mondialisering zijn aankoopbeslissingen echter verspreid over divisies of functionele gebieden voor verschillende soorten aankopen, en bedrijven worstelen met de mondiale coördinatie daarvan. Ook beïnvloeden ‘gewone’ werknemers steeds vaker aankoopbeslissingen: hun klachten kunnen leiden tot een leverancierswissel, of lead-users zorgen dat bedrijven nieuwe technologieën adopteren. Een ander voorbeeld van veranderde klanten zijn voorheen als ‘klein’ beschouwde bedrijven, die door technologie grootschalig en mondiaal opereren, of die ‘groot’ zijn in termen van hun invloed op aankoopbeslissingen in de netwerken waarbinnen ze opereren.

related partner content for mobile comes here

Wat ze willen. Prioriteiten en behoeften van businessklanten veranderen tegenwoordig continu. Bedrijven moeten anticiperen op wat klanten hierna zullen willen (adaptieve marketingbenaderingen), niet zozeer op wat ze laatst hebben gekocht. Klanten zoeken bijvoorbeeld niet langer uitsluitend producten, maar totaaloplossingen, inclusief waarde-elementen als service, levering of informatie. Hoe ze kopen verandert eveneens snel, door nieuwe kanaalopties en informatie-instrumenten, bijvoorbeeld (nieuwe combinaties van) telefoon, post, retail en internet. Nieuwe instrumenten helpen klanten zelfstandig te zoeken, vergelijken (prijzen, kenmerken), configureren en kopen, waardoor rollen en relaties in kanalen veranderen.De uitdaging voor businessmarketeers is deze belangrijke elementen (hoe, wat en wie) te integreren in een coherent plan, dat het beste aanbod afstemt op de juiste klanten, via de meest effectieve kanalen.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in