De nieuwe businessklant


Wie ze zijn. Vroeger konden businessklanten eenvoudig gekarakteriseerd worden naar grootte, werknemers, inkomsten of branche. Een inkoper was verantwoordelijk voor een bepaald gebied. Door schaalvergroting en mondialisering zijn aankoopbeslissingen echter verspreid over divisies of functionele gebieden voor verschillende soorten aankopen, en bedrijven worstelen met de mondiale coördinatie daarvan. Ook beïnvloeden ‘gewone’ werknemers steeds vaker aankoopbeslissingen: hun klachten kunnen leiden tot een leverancierswissel, of lead-users zorgen dat bedrijven nieuwe technologieën adopteren. Een ander voorbeeld van veranderde klanten zijn voorheen als ‘klein’ beschouwde bedrijven, die door technologie grootschalig en mondiaal opereren, of die ‘groot’ zijn in termen van hun invloed op aankoopbeslissingen in de netwerken waarbinnen ze opereren.
Wat ze willen. Prioriteiten en behoeften van businessklanten veranderen tegenwoordig continu. Bedrijven moeten anticiperen op wat klanten hierna zullen willen (adaptieve marketingbenaderingen), niet zozeer op wat ze laatst hebben gekocht. Klanten zoeken bijvoorbeeld niet langer uitsluitend producten, maar totaaloplossingen, inclusief waarde-elementen als service, levering of informatie. Hoe ze kopen verandert eveneens snel, door nieuwe kanaalopties en informatie-instrumenten, bijvoorbeeld (nieuwe combinaties van) telefoon, post, retail en internet. Nieuwe instrumenten helpen klanten zelfstandig te zoeken, vergelijken (prijzen, kenmerken), configureren en kopen, waardoor rollen en relaties in kanalen veranderen.De uitdaging voor businessmarketeers is deze belangrijke elementen (hoe, wat en wie) te integreren in een coherent plan, dat het beste aanbod afstemt op de juiste klanten, via de meest effectieve kanalen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid