De merkenbinding van de jonge pragmatici
De belangrijkste kenmerken van 18- tot 29-jarigen maken hen tot een ideale doelgroep voor marketeers. Juist in deze levensfase begint zich namelijk het merkbewustzijn te ontwikkelen. Maar dat bewustzijn richt zich dan wel bijna uitsluitend op merken 'met inhoud', want van mooie marketingkreten an sich moet deze generatie niets hebben. Marketeers die bij de jongeren succes willen hebben zullen dus moeten focussen op authentieke merken, en wel volgens elf gouden regels:
1. Probeer aan te haken bij een positieve 'heritage'. (Heritage wil zoveel zeggen als: herkomst, erfenis, traditie.)
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta2. Is positieve heritage afwezig, dan helpt alleen een rigoreuze herpositionering van het merk.
3. Retro-trends kúnnen goed werken, maar wees er uiterst voorzichtig mee.
4. Wie meer dan kortstondig succes nastreeft, mag niet te actueel zijn.
5. Wees present op plaatsen waar de échte jongeren zich ophouden.
6. Wat 'in' is, mag niet al te goedkoop zijn.
7. Overvoer de doelgroep niet. Ook hier geldt: less is more.
8. Bij lifestyle-producten is 'belevings'reclame vaak een probaat middel.
9. Let op de kern van het merk.
10. Opgelet: het product zelf is minstens zo belangrijk als de reclame die ervoor gemaakt wordt.
11. Authenticiteit alleen is niet genoeg. Persoonlijke relevantie, daar draait het om!
Bron: Marketing Journal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid