De internetenquête wordt salonfähig


Hét grote voordeel van de internetenquête is zijn snelheid. Een beetje telemarketingbedrijf kan hem binnen enkele dagen klaar hebben. Over de vraag of een internetonderzoek goedkoper is dan een gewone enquête lopen de meningen uiteen. Belangrijk bezwaar is het gebrek aan representativiteit: nog lang niet iedereen heeft een internetaansluiting. Of dat argument echter lang stand houdt moet nog worden bezien, want veel onderzoeksbureaus betwijfelen of er wel een echt representatief onderzoeksinstrument bestáát. Voor bepaalde doelgroepen is de online-enquête in elk geval het ideale middel. Jongeren communiceren vaak beter via de computer dan in een persoonlijk gesprek. Ook voor business-to-business of voor intern (tevredenheids)onderzoek is de online-aanpak heel geschikt. Geen wonder dus dat bijvoorbeeld in België al een op de vier adverteerders gebruik maakt van internet bij het verspreiden van tests en vragenlijsten. In de Verenigde Staten is men met dit alles uiteraard al veel verder gevorderd. Daar wordt door sectoren als financiën, gezondheidszorg, en telecommunicatie het internet op grote schaal als enquête-instrument gebruikt voor zulke uiteenlopende zaken als concept- en productonderzoek, reclametests, segmentatiestudies en volumevoorspellingen.
<#FONT SIZE=1>bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid