Overslaan en naar de inhoud gaan

De internetenquête wordt salonfähig

De online-enquête rukt op. Ondanks gebreken - de steekproeven zouden niet representatief zijn en de betrouwbaarheid gebrekkig - lijkt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hét grote voordeel van de internetenquête is zijn snelheid. Een beetje telemarketingbedrijf kan hem binnen enkele dagen klaar hebben. Over de vraag of een internetonderzoek goedkoper is dan een gewone enquête lopen de meningen uiteen. Belangrijk bezwaar is het gebrek aan representativiteit: nog lang niet iedereen heeft een internetaansluiting. Of dat argument echter lang stand houdt moet nog worden bezien, want veel onderzoeksbureaus betwijfelen of er wel een echt representatief onderzoeksinstrument bestáát. Voor bepaalde doelgroepen is de online-enquête in elk geval het ideale middel. Jongeren communiceren vaak beter via de computer dan in een persoonlijk gesprek. Ook voor business-to-business of voor intern (tevredenheids)onderzoek is de online-aanpak heel geschikt. Geen wonder dus dat bijvoorbeeld in België al een op de vier adverteerders gebruik maakt van internet bij het verspreiden van tests en vragenlijsten. In de Verenigde Staten is men met dit alles uiteraard al veel verder gevorderd. Daar wordt door sectoren als financiën, gezondheidszorg, en telecommunicatie het internet op grote schaal als enquête-instrument gebruikt voor zulke uiteenlopende zaken als concept- en productonderzoek, reclametests, segmentatiestudies en volumevoorspellingen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in