Dagbladen profiteren van NOM-bereiksonderzoek
De dinsdag gepresenteerde bereikscijfers van de NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) Print Monitor vallen gunstig uit voor het mediumtype…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
De dagbladmagazines daarentegen laten een stevige daling zien, volgens NOM-directeur Hans Vervoorn vooral vanwege het ‘prestige-effect’: het onderzoek verloopt nu grotendeels via de computer en niet meer met behulp van (telefonische) enquêteurs, waardoor de respondent geneigd is ‘eerlijker’ te antwoorden. Klaarblijkelijk werden de (ietwat prestigieuze) dagbladmagazines nogal eens genoemd om het eigen mediagedrag te overdrijven. Ook het segment opinie-/zakenbladen lijdt ernstig onder dit prestige-effect. Hiertegenover staat echter het ‘gêne-effect’: dat zorgt ervoor dat de segmenten roddelbladen en mannenmaandbladen als Playboy en Penthouse ineens een veel hoger gemiddeld bereik scoren dan voorheen in het Summo.
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid