Overslaan en naar de inhoud gaan

Coupon-criminelen

Lokt de kredietcrisis couponcriminaliteit uit? Volgens de Daily Mail gaat Engeland momenteel gebukt onder een explosie van voucher fraude,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lokt de kredietcrisis couponcriminaliteit uit? Volgens de gaat Engeland momenteel gebukt onder een explosie van voucher fraude, omdat steeds meer consumenten misbruik maken van kortingsbonnen. De sensatiekrant suggereert dat bendes barcodes aanpassen, maar die georganiseerde criminaliteit blijkt overwegend te bestaan uit internetforums waar consumenten elkaar kortingstips geven en retailers die misbruik actief aanmoedigen.

related partner content for mobile comes here

Misbruik van kortingsbonnen is simpel te voorkomen. Retailers beschikken over scannende kassa's die zo ingesteld kunnen worden dat een korting alleen van toepassing is op het product in aanbieding. Vaak zetten ze bovendien klantkaarten in, waarmee korting op individuele kaarthouders af te stemmen is. Retailers hebben echter geen belang bij controle, want zij worden sowieso vergoed voor alle coupons die ze incasseren voor merkleveranciers. Grote Britse supermarkten zoals Asda, Tesco en Waitrose hanteren daarom coupon policies waarin ze de consument toestemming geven om kortingsbonnen als generiek betaalmiddel te gebruiken. Wat de gedachte precies is, blijft onduidelijk. Maar waarschijnlijk willen retailers hun klanten aanmoedigen bonnen in te wisselen, om te voorkomen dat ze daarmee naar andere winkelketens weglopen.

Adverteerders zijn daar uiteraard niet blij mee, want het ondermijnt de effectiviteit van hun promoties. Zij plaatsen kortingsbonnen in de dagbladen (en in toenemende mate ook op internet en in emails) in de verwachting dat het de verkoop stimuleert. Er is budget om retailers redemption en handling fees te vergoeden, gebaseerd op een doorgaans behoorlijk laag percentage consumenten dat daadwerkelijk met coupons naar de winkel gaat. Wanneer die retailers de korting echter ontkoppelen van het product in de aanbieding, verliest dit instrument zijn effectivteit. De kosten gaan omhoog, terwijl er amper meerverkoop is.

Het probleem van coupon-misbruik wordt groter nu fabrikanten in reactie op de recessie meer kortingsbonnen inzetten. Promotioneel adviesbureau signaleerde afgelopen jaar dat coupon-gerelateerde omzet met twintig procent gegroeid is tot bijna een half miljard pond in 2007. Dertig procent van alle Britse huishoudens zou thans actiever op zoek zijn naar kortingsbonnen. Het groeiend leger cherry-pickers deelt informatie via waar consumenten elkaar op koopjes wijzen en tips uitwisselen over de betalingsmogelijkheden bij verschillende retailers.

De laatste stap in deze werdegang is dat retailers zelf hun personeel aan het werk zetten om kortingsbonnen te verzamelen (uit onverkochte dagbladen en van promotionele websites) die vervolgens verzilverd worden bij de leverancier. Waarschijnlijk zijn dit franchise-nemers die een nieuwe bron van inkomsten aangeboord hebben. Fabrikanten beginnen daarom nu aan de bel te trekken via het , maar niemand durft de boosdoeners met naam en toenaam te noemen. De vraag is dan ook of hier werkelijk sprake is van fraude, of dat het probleem niet meer is dan een gebrekkige afspraak tussen fabrikant en supermarkt.

In Nederland zijn kortingsbonnen minder gemeengoed, maar dat wil niet zeggen dat er geen misbruik is. Wat zijn de ervaringen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in