Consumentenbond wil wetgeving kidsmarketing


Dat stelt de Consumentenbond, nu onderhandelingen tussen de bond en FNLI over een nieuwe reclamecode zijn vastgelopen. Breekpunt is de leeftijdsgrens die partijen willen voeren. De consumentenorganisatie zou graag zien dat reclame voor snoep, chips, koek en ijs niet meer gericht is op kinderen jonger dan 12 jaar. De levensmiddelenindustrie wil niet verder gaan dan een leeftijdsgrens van 7 jaar. Volgens FNLI-directeur Philip den Ouden is een hogere grens niet zinvol. ‘Bij snoep en ijs gaat het om volgroeide markten waar reclame uitsluitend wordt ingezet om marktaandeel af te snoepen. Bovendien is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen reclame voor kinderen en overgewicht.’
De leeftijd van 7 jaar baseert de FNLI op onderzoek dat aantoont dat kinderen vanaf die leeftijd bijgebracht kan worden dat er ver-schil is tussen wat een reclame-uiting is en wat niet. De Consumentenbond houdt vast aan 12 jaar en legt de bal nu bij de overheid. In een brief aan minister Klink stelt de bond dat het goed zijn om een verbod op te nemen in de nota Overgewicht, die binnen-kort verschijnt. De bond wijst daarbij op het eerder door de minister ingenomen (en aan de FNLI overgebrachte) standpunt om de leeftijdsgrens voor reclamebeperking uit te breiden naar 12 jaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe FNLI blijft bij het aangescherpte voorstel van de reclamecode en zegt desnoods zonder de instemming van de Consumentenbond verder te gaan. ‘Binnen de Reclame Code Commissie heeft niemand het recht op veto’, aldus Den Ouden. Marcel van Beusekom, woordvoerder van de Consumentenbond, beaamd dat de code ‘in principe’ eenzijdig kan worden ingevoerd. ‘Maar dit zou wel een code zou zijn zonder enig maatschappelijk draagvlak’. Een woordvoerder bij het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn kon nog niet aangeven wat de volgende stap van het ministerie zal zijn.
Los van de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe reclamecode hebben elf fabrikanten, waaronder Coca-Cola, Mars, Danone, Kellogg’s en Unilever, uit eigen beweging de leeftijdsgrens al opgeschoven van zeven naar twaalf jaar. De fabrikanten zouden goed zijn voor circa de helft van het advertentievolume in de sector.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid