Overslaan en naar de inhoud gaan

'Consument gaat volgend jaar 2 procent meer uitgeven'

Het economisch bureau van ING: '2016 wordt het jaar met de hoogste groei van de inkomens en de consumptie in vijftien jaar.'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2016 wordt een goed jaar voor de consument, dat stelt het economisch bureau van ING vast. Volgens de bank zal het niet alleen beter gaan met de Nederlandse economie, de consument gaat dit ook echt merken.

related partner content for mobile comes here

ING rekent erop dat consumenten in 2016 netto 3 procent meer te besteden krijgen en 2 procent meer gaan kopen. Dit jaar groeien die graadmeters allebei nog met 1,7 procent.

Ook voor mensen die nu nog werkloos zijn, ziet het beeld er wat zonniger uit. Hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland denkt dat er meer banen bijkomen en dat meer werkzoekenden een baan zullen vinden.

Wat volgens ING ook opvalt is dat restaurants veel harder groeien dan supermarkten. Wat vaker of wat luxer uit eten in een restaurant lijkt de voorkeur te genieten boven een boodschappenkar gevuld met luxere en duurdere artikelen.

Alles bij elkaar wordt de Nederlandse economie volgend jaar waarschijnlijk 2,5 procent groter, raamt ING. Voor dit jaar gaat de bank nog uit van 2 procent groei. Daarmee is ING optimistischer dan het Centraal Planbureau (CPB) en De Nederlandsche Bank (DNB). Het CPB denkt dat de economische groei volgend jaar op 2,1 procent uitkomt, na een plus van 2 procent dit jaar. De centrale bank voorspelde onlangs een terugval van de groei tot 1,7 procent in 2016.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in