Commissariaat beboet Tony's Chocolonely
Volgens het Commissariaat is de boete lager uitgevallen ‘omdat de marketing van de chocoladereep een journalistiek doel diende'. Vanaf 2003 maakt de Keuringsdienst van Waarde televisieprogramma's over misstanden in de cacao-industrie. Uiteindelijk resulteerde dit in het op de markt brengen van een eigen 'slaafvrije' chocoladereep; Tony's Chocolonely.
Producent Maurice Dekkers van Dahl TV, de maker van het programma, vindt de boete wrang: ‘Het is natuurlijk mooi dat erkend wordt dat de reclame-uitingen een journalistiek doel dienen, maar uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Als je reclame maakt om een van de meest mensonterende misstanden in de wereld aan de kaak te stellen krijg je een boete. Maar als je mensen naar je nieuwe musical wil lokken of volk naar je nieuwste restaurantje wil jagen, dan mag je daar zomaar een tiendelige televisieserie aan wijden.'
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaKeuringsdienst van Waarde-verslaggever Teun van de Keuken is verbijsterd over de boete. ‘We worden gestraft omdat we door middel van het programma onze chocoladereep in de markt hebben gezet. Maar dat was juist de bedoeling. We wilden bewijzen dat er een markt is voor eerlijker chocolade. Nu die markt er blijkt te zijn wordt die weer de nek omgedraaid. De producenten van slavenchocolade zullen in hun vuistje lachen over dit oordeel. De Afrikaanse cacaoboer is de dupe.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid