Cebuco stelt oplagecijfers aan de kaak
Dat meldt hij vandaag in vakblad Adformatie. Opmerkelijk genoeg voert het Cebuco zijn pleidooi in een week dat oplagecijfers van Hoi opnieuw een dalende oplagetendens in krantenland laten zien.
Polman: ‘Ik blijf me verbazen over de terreur van de oplagecijfers. Ondanks het feit dat het een hard cijfer is, geeft dit maar ten dele een beeld van de ontwikkeling van dagbladconcerns. Ik vergelijk het altijd maar met tv en radio. Niemand haalt het in z’n hoofd het aantal tv-schermen in Nederland te gaan tellen als graadmeter voor hoe interessant dit medium is voor de adverteerder. Hoeveel dagbladen er dagelijks van de persen rollen geeft dan ook geen inzicht in hoeveel contacten deze dagbladen genereren. De Hoi-cijfers hebben wat mij betreft dan ook een te dominante rol. Die rol zou moeten veranderen en ja, op termijn zou het Hoi wat mij betreft kunnen verdwijnen.’
Hoi-baas George Bohlander zegt zich Polmans uitspraken ‘vanuit zijn positie’ wel te kunnen voorstellen. Volgens hem is oplage nog altijd het hardste cijfer dat beschikbaar is in de markt. ‘Ten behoeve van dit cijfer wordt 100 procent van de oplage geteld, ten behoeve van tv wordt slechts een promillage van het totaal aantal tv’s geregistreerd. Oplage is wereldwijd nog steeds een heel belangrijke basis.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaNaast zijn kritiek op de oplagecijfers, stelt Polman dat het bereik van dagbladmerken, in een tijd van vele multimediale ontwikkelingen, vele malen hoger is dan de huidige onderzoeken kunnen aantonen. Om dit beter inzichtelijk te maken verwacht de Cebuco-baas veel van de samenwerking van Stir (dat websitebereik meet) en Nom (dat printbereik in kaart brengt). ‘Het kunnen doen van uitspraken over het gezamenlijke bereik van zowel internet als dagbladen heeft onze hoogste prioriteit.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid