Campagnes vooraf te toetsten bij SRC


Dat zegt directeur Prisca Ancion van de stichting Reclame Code tegen NRC Handelsblad. Het gaat om een nieuwe dienst van de SRC, die adverteerders en bureaus ‘gezichtsverlies en dure advocaten ‘ moet besparen als klachten tegen hun reclame gegrond worden verklaard. Volgens Ancion komen er bij de Reclame Code Commissie (RCC) honderden aanvragen per jaar binnen.
In 2004 zouden er 3.000 klachten zijn geweest, waarvan er 2.000 werden afgewezen of geschikt. Duizend klachten leidden tot een procedure voor de RCC, die in 45 procent van de gevallen klagers helemaal of deels gelijk gaf. Daarop trokken adverteerders de gewraakte reclame, circa 450 keer, vrijwel altijd in. Voorbeelden waren de reclame van Frits Bom voor Becam en de lollyreclame van Chupa Chups met Daphne Deckers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De SRC is van mening dat de meeste bedrijven niet met opzet regels van de Reclame Code overtreden. ‘Het is moeilijk, omdat er zo vreselijk veel regels zijn in Nederland. We willen goedwillende bedrijven de mogelijkheid bieden vooraf te laten kijken of ze met hun reclame niet de regels overtreden', zegt Ancion.
Adverteerders kunnen ook in een vroegtijdig stadium bij de stichting aankloppen voor advies of teksten of beelden binnen de code passen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid