Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagnes vooraf te toetsten bij SRC

Bedrijven en reclamebureaus kunnen volgend jaar hun (tv-)commercials en advertenties van tevoren laten toetsen door de stichting Reclame…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt directeur Prisca Ancion van de stichting Reclame Code tegen NRC Handelsblad. Het gaat om een nieuwe dienst van de SRC, die adverteerders en bureaus ‘gezichtsverlies en dure advocaten ‘ moet besparen als klachten tegen hun reclame gegrond worden verklaard. Volgens Ancion komen er bij de Reclame Code Commissie (RCC) honderden aanvragen per jaar binnen.

related partner content for mobile comes here

In 2004 zouden er 3.000 klachten zijn geweest, waarvan er 2.000 werden afgewezen of geschikt. Duizend klachten leidden tot een procedure voor de RCC, die in 45 procent van de gevallen klagers helemaal of deels gelijk gaf. Daarop trokken adverteerders de gewraakte reclame, circa 450 keer, vrijwel altijd in. Voorbeelden waren de reclame van Frits Bom voor Becam en de lollyreclame van Chupa Chups met Daphne Deckers.

De SRC is van mening dat de meeste bedrijven niet met opzet regels van de Reclame Code overtreden. ‘Het is moeilijk, omdat er zo vreselijk veel regels zijn in Nederland. We willen goedwillende bedrijven de mogelijkheid bieden vooraf te laten kijken of ze met hun reclame niet de regels overtreden', zegt Ancion.
Adverteerders kunnen ook in een vroegtijdig stadium bij de stichting aankloppen voor advies of teksten of beelden binnen de code passen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in