Overslaan en naar de inhoud gaan

Blogstorm in een glas wijn?

Vorige week zijn door The Drinks Business, het vakblad van de Engelse drankindustrie, The Drinks Business Awards 2006 uitgereikt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week zijn door , het vakblad van de Engelse drankindustrie, The Drinks Business Awards 2006 uitgereikt.

related partner content for mobile comes here

Winnaar in de categorie consumentencampagnes is , een Zuid-Afrikaanse wijnproducent. Het kleine Stormhoek heeft met haar succesvolle blogmarketing campagne meer waardering geoogst dan het traditionele geweld van een Pernod-Ricard, met haar ?40 miljoen kostende Chivas Regal campagne.

Wat deed Stormhoek? Stormhoek nodigde bloggers uit om zogeheten Geek Dinners te organiseren. Stormhoek droeg zorg voor de alcoholica, de geeks deden (vrijwillig) verslag van de avond op hun web logs.

Dit initiatief leidde tot honderden Geek Dinners en in het kielzog hiervan, veel publiciteit en stijgende omzetten. Naar verluid zou de omzet van Stormhoek over 2005 in het Verenigd Koninkrijk zelfs verdubbeld zijn.

Een knap staaltje moderne marketing, waarbij de sympathie voor een kleine speler zich vertaalt naar een zeer actieve bijdrage van influentials onder de doelgroep.

Ook ik liet mij niet onbetuigd in deze vorm van merkparticipatie en meldde mij voor een Geek Dinner in Amsterdam. Ofschoon Nederland geen prioriteit heeft voor Stormhoek, zonden ze zonder omhaal zes flessen: drie Sauvignon Blanc en drie Pinotage.

Onder deskundige leiding van wijnrecensent Harold Hamersma kwam het gezelschap van reclamebobo's al snel tot conclusie dat blog marketing een interessant instrument is, maar dat de propositie (lees: de inhoud van de fles) bepaald niet voldeed aan de hoge verwachtingen.

Is de opwinding deel uit te maken van een wereldwijde kring van Geek Dinners dan niet het eigenlijke product? Zelfs als dit zo is, dan nog betreft het hier een tijdelijk genoegen.

De kwaliteit van het kernproduct kan nooit structureel gecompenseerd worden met randverschijnselen, hoe aangenaam ook.

Gelukkig hadden zowel de gastheer als de wijnkenner de nodige reserves achter de hand, zodat het toch een hele vrolijke avond werd...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in