Overslaan en naar de inhoud gaan

België voert strenge regels in voor reclame cryptomunten

Een bedrijf dat een massacampagne voor crypto start, moet zich verplicht vooraf aanmelden, bijvoorbeeld.
Unsplash bitcoin
© Unsplash
Unsplash bitcoin
© Unsplash

De Belgische regering voert strenge regels in voor reclame voor virtuele munten als Bitcoin. Zo krijgt elke reclame een waarschuwing: 'Virtuele munten, reële risico's. De enige garantie in crypto is het risico'.

related partner content for mobile comes here

Influencer moet zich kenbaar maken

Consumenten moeten beter worden geïnformeerd over de risico's van investeren in virtuele munten en beter worden beschermd tegen malafide aanbieders, vindt de regering. Daarom heeft ze een koninklijk besluit opgesteld met een aantal concrete maatregelen.

In de reclame moeten alle potentiële risico's voor de consument uitgebreid worden vermeld. Wanneer reclamecampagnes voor cryptovaluta gebruikmaken van de beeltenis van een bekend persoon, dan moet duidelijk worden vermeld dat die ervoor betaald wordt.

Massacampagne

De financiële waakhond FSMA gaat er strikt op toezien dat reclame voor virtuele munten niet misleidend of onjuist is. Voor massacampagnes, gericht op minstens 25 duizend consumenten, geldt ook een verplichte aanmelding vooraf.

In België, evenals in Nederland, is het aantal cryptogerelateerde advertenties de afgelopen jaren flink gestegen. Crypto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en het voetbalstadion. Er zijn inmiddels duizenden, niet allemaal even betrouwbare, cryptovaluta.

(Bron: ANP)

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in