Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple moet Peer dulden

Het Amerikaanse Apple Inc. kan de registratie in de Benelux van een logo van een peer met een hapje er uit als beeldmerk voor een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een oppositiebeslissing van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) van 11 mei 2009, die onlangs werd gepubliceerd, zo meldt Shieldmark Zacco in een persbericht. Volgens Apple, dat zijn oppositie baseerde op een Europese merkregistratie van het bekende Apple-beeldmerk, lijkt de peer van de Belg Marc Verhulst teveel op de appel. Verhulst betoogde echter dat de consument wel weet dat Apple nooit zal communiceren met een peer en dat je bovendien – en dit argument lag voor de hand – geen appels met peren moet vergelijken.

related partner content for mobile comes here

Het BBIE is met Apple van mening dat de beide beeldmerken overeenstemmen. Toch wil het bureau de registratie van de peer voor de diensten van een reclame- en designbureau niet verbieden. Dat komt omdat Apple zijn eigen Apple-merk voor andere diensten – met name op computergebied – heeft geregistreerd en niet voor reclamediensten.

Volgens Shieldmark.Zacco is het opvallend dat Apple zijn oppositie niet ook gebaseerd heeft op het feit dat het Apple-logo een algemeen bekend merk is. De regels voor de oppositie laten dit toe. Algemeen bekende merken genieten een hele ruime beschermingsomvang en het is volgens Shieldmark.Zacco niet uitgesloten dat de zaak in dat geval anders was afgelopen. De verwachting is nu dat Apple de zaak aan de rechter zal voorleggen en zich daar alsnog zal beroepen op de grote bekendheid van zijn merk.

Uit onderzoek van Shieldmark.Zacco blijkt dat er sinds 2004 in totaal 207 uitspraken zijn gedaan, waarvan er 105 (gedeeltelijk) succesvol waren. Daarnaast zijn er op dit moment ruim 1200 ‘lopende’ oppositie-procedures.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in