Alles over ‘gluipers’, ‘digitale wratten’ en ‘schaammuis’


Doel van de voorlichtingscampagne met als titel ‘Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn’ is om jongeren tussen de 12 en 20 jaar bewuster te maken van de mogelijke risico's van internetseks. Bij de campagne is een breed scala van populaire jongerenmedia betrokken. Onder aanvoering van Mijn Kind Online zijn tevens betrokken BNN, MTV Networks, Partypeeps2000.com, MSN, Sugababes.nl, newrulez media (waaronder Kaboem en CU2), Scholieren.com, Marokko.nl en Habbo Hotel. Ook KPN, Ouders Online en het KLPD werken mee.
De campagne bestaat uit radiocommercials, een televisiespot en via filmpjes op de campagnesite, waarin jongeren worden gewezen op het risico van ‘internetSOA’s’. Dat zijn figuurlijke 'seksueel overdraagbare aandoeningen', die je door seksuele intimidatie via internet op kunt lopen. Zo loop je een 'Gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich als een ander heeft. "Een Gluiper kan je vertrouwen in mensen schaden. Je gaat minder snel met nieuwe mensen chatten," aldus de site. De campagne reikt oplossingen en tips aan om problemen te voorkomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe campagne is ontwikkeld op basis van het onderzoek 'Seks is een game' van de Rutgers Nisso Groep, gedaan in opdracht van stichting Mijn Kind Online. Daaruit blijkt dat jongeren binnen de bij hen populaire digitale omgevingen, zoals profielsites en MSN, volop experimenteren met seksualiteit. Meisjes vinden seksuele verzoeken van jongens via internet doorgaans niet leuk, maar ze hebben er volgens het onderzoek ook geen last van. Van de jongeren heeft 35 procent niettemin wel eens iets vervelends meegemaakt op seksueel gebied op internet. Vooral meisjes tussen 12 en 14 jaar vinden het moeilijk hun grenzen aan te geven, vaak omdat ze nog niet goed weten wat hun grenzen zíjn. De campagne moet hen daarbij helpen.
"De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcambeelden als filmpje op kunt nemen en dat zo'n filmpje kan worden verspreid," zegt Remco Pijpers, campagnecoördinator van de Stichting Mijn Kind Online. "Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet en die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan voor online."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid