Overslaan en naar de inhoud gaan

Alles over ‘gluipers’, ‘digitale wratten’ en ‘schaammuis’

Stichting Mijn Kind Online lanceert een jongerencampagne over internetseks en het risico van 'internetSOA’s’ met als insteek dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doel van de voorlichtingscampagne met als titel ‘Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn’ is om jongeren tussen de 12 en 20 jaar bewuster te maken van de mogelijke risico's van internetseks. Bij de campagne is een breed scala van populaire jongerenmedia betrokken. Onder aanvoering van Mijn Kind Online zijn tevens betrokken BNN, MTV Networks, Partypeeps2000.com, MSN, Sugababes.nl, newrulez media (waaronder Kaboem en CU2), Scholieren.com, Marokko.nl en Habbo Hotel. Ook KPN, Ouders Online en het KLPD werken mee.

related partner content for mobile comes here

De campagne bestaat uit radiocommercials, een televisiespot en via filmpjes op de , waarin jongeren worden gewezen op het risico van ‘internetSOA’s’. Dat zijn figuurlijke 'seksueel overdraagbare aandoeningen', die je door seksuele intimidatie via internet op kunt lopen. Zo loop je een 'Gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich als een ander heeft. "Een Gluiper kan je vertrouwen in mensen schaden. Je gaat minder snel met nieuwe mensen chatten," aldus de site. De campagne reikt oplossingen en tips aan om problemen te voorkomen.

De campagne is ontwikkeld op basis van het onderzoek 'Seks is een game' van de Rutgers Nisso Groep, gedaan in opdracht van stichting Mijn Kind Online. Daaruit blijkt dat jongeren binnen de bij hen populaire digitale omgevingen, zoals profielsites en MSN, volop experimenteren met seksualiteit. Meisjes vinden seksuele verzoeken van jongens via internet doorgaans niet leuk, maar ze hebben er volgens het onderzoek ook geen last van. Van de jongeren heeft 35 procent niettemin wel eens iets vervelends meegemaakt op seksueel gebied op internet. Vooral meisjes tussen 12 en 14 jaar vinden het moeilijk hun grenzen aan te geven, vaak omdat ze nog niet goed weten wat hun grenzen zíjn. De campagne moet hen daarbij helpen.

"De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcambeelden als filmpje op kunt nemen en dat zo'n filmpje kan worden verspreid," zegt Remco Pijpers, campagnecoördinator van de Stichting Mijn Kind Online. "Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet en die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan voor online."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in