Overslaan en naar de inhoud gaan

50-plusser vindt online shoppen leuk en doet dit het liefst bij webshops die hij kent

Slechts 15 procent geeft aan de prijs belangrijker te vinden dan de webshop waarbij het product wordt gekocht.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

3 procent van de Nederlanders vindt online shoppen spannend of eng te vinden, maar 86 procent vindt het leuk, ontspannen of makkelijk. 
Dit blijkt uit onderzoek door Kieskeurig.nl en Thuiswinkel.org onder meer dan 1.800 consumenten. 

related partner content for mobile comes here

Waarom online shoppen?



Snel prijzen kunnen vergelijken (66 procent) en ‘winkelen wanneer het mij uitkomt’ (58 procent) worden daarbij als belangrijkste redenen genoemd. 
Een uitgebreider productaanbod (40 procent) en goedkoper assortiment (43 procent) zijn ook belangrijke argumenten om online te shoppen. 
Van de respondenten geeft ruim 60 procent aan weleens in het buitenland gekocht te hebben. 

Een uitgebreider productaanbod (40 procent) en goedkoper assortiment (43 procent) zijn ook belangrijke argumenten om online te shoppen. 


Van de respondenten geeft ruim 60 procent aan weleens in het buitenland gekocht te hebben. 

Van de respondenten geeft ruim 60 procent aan weleens in het buitenland gekocht te hebben. 

Betrouwbaarheid



Zo’n 60 procent geeft aan voor een webshop te gaan die hij/zij kent. 15 procent geeft aan de prijs belangrijker te vinden dan de webshop waarbij het product wordt gekocht. 
Janneke ten Dam, manager content & marketing bij Kieskeurig.nl zegt dat dit onderzoek laat zien dat voor met name oudere generaties, naast de prijs, ook de betrouwbaarheid van een webshop belangrijk is. ‘Zo checkt 40 procent juist reviews van websites die ze niet kennen en nog eens bijna 20 procent gaat actief op internet op zoek naar meer informatie over de webshop.’ 


Janneke ten Dam, manager content & marketing bij Kieskeurig.nl zegt dat dit onderzoek laat zien dat voor met name oudere generaties, naast de prijs, ook de betrouwbaarheid van een webshop belangrijk is. ‘Zo checkt 40 procent juist reviews van websites die ze niet kennen en nog eens bijna 20 procent gaat actief op internet op zoek naar meer informatie over de webshop.’ 

Janneke ten Dam, manager content & marketing bij Kieskeurig.nl zegt dat dit onderzoek laat zien dat voor met name oudere generaties, naast de prijs, ook de betrouwbaarheid van een webshop belangrijk is. ‘Zo checkt 40 procent juist reviews van websites die ze niet kennen en nog eens bijna 20 procent gaat actief op internet op zoek naar meer informatie over de webshop.’ 

Reviews

 



Een laaggeprijsd product bij een onbekende webshop is een reden om eerst wat vooronderzoek te doen. Een op de vijf gaat in dat geval op zoek naar een keurmerk, zoals die van het Thuiswinkel Waarborg. Daarnaast checkt een op de vijf in zo’n situatie reviews op een onafhankelijke vergelijkingssite. Bijna 40 procent laat een koopbeslissing voor een groot deel afhangen van voldoende positieve reviews. 

Een laaggeprijsd product bij een onbekende webshop is een reden om eerst wat vooronderzoek te doen. Een op de vijf gaat in dat geval op zoek naar een keurmerk, zoals die van het Thuiswinkel Waarborg. Daarnaast checkt een op de vijf in zo’n situatie reviews op een onafhankelijke vergelijkingssite. Bijna 40 procent laat een koopbeslissing voor een groot deel afhangen van voldoende positieve reviews. 

Voorzichtig 



De doelgroep deelt niet heel graag zijn persoonsgegevens, meldt Thuiswinkel. Een kwart van hen doet dat alleen bij webshops die ze betrouwbaar vinden. De helft vult bovendien alleen de gegevens in die verplicht zijn om de aankoop te kunnen afronden. Ruim 10 procent geeft aan liever geen persoonsgegevens achter te laten en 60 procent checkt of een website een ssl-verbinding heeft. 

De doelgroep deelt niet heel graag zijn persoonsgegevens, meldt Thuiswinkel. Een kwart van hen doet dat alleen bij webshops die ze betrouwbaar vinden. De helft vult bovendien alleen de gegevens in die verplicht zijn om de aankoop te kunnen afronden. Ruim 10 procent geeft aan liever geen persoonsgegevens achter te laten en 60 procent checkt of een website een ssl-verbinding heeft. 

Foto: Max Pixel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in