Overslaan en naar de inhoud gaan

5 vragen over Cannes aan: Ronald van Schaik (Kaliber)

Ronald van Schaik van digitaal bureau Kaliber gaat voor het eerst naar Cannes Lions dit jaar. Wat hoopt hij er te vinden?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Waarom ga je naar Cannes?

related partner content for mobile comes here

‘Absoluut vanwege de inhoud van het Lions Innovation programma. Het is een fantastische tijd om in te werken en nooit eerder liepen visies, gedachtegoed en meningen over de toekomst zo uiteen. Voor mij is een festival als dit de manier om eigen ideeën vonken te geven. De beste talks zijn degene waarvan ik halverwege in gedachten afdwaal en de woorden van sprekers inspiratie voor nieuwe ideeën geven. Het liefst ga ik weg met een gevulde notitieblok met krabbels die nauwelijks gaan over de onderwerpen op het podium, maar wel zijn gestart door woorden van sprekers.’

Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?

‘Eerlijk? Ik weet het niet, ik ben een Cannes-Rooky. Ik had het idee dat digitale bureaus als Kaliber Interactive daar niet ècht thuishoren, maar dat geldt inmiddels niet meer. Waar het over zou moeten gaan? Het harde werk om uit impulsen inspiratie te halen, uit inspiratie sterke ideeën te ontwikkelen en uit ideeën werk te maken dat problemen oplost. We popelen om straks te ontdekken of het daar werkelijk om gaat.’

Waar wil je straks in Cannes in elk geval bij zijn?

‘Bob Greenberg van R/GA en Ben Jones van AKQA on stage. Beide drijvers van de nieuwe orde in ons vakgebied. De beweeglijkheid van hun bureaus om mee te deinen met de dynamiek van de nieuwe wereld is fantastisch. Daarvoor moet je beschikken over zintuigen die gericht zijn op het onzichtbare in de tijdgeest. En een goede mix van creativiteit, moed en overtuigingskracht om de conventionele wereld mee te nemen op ontdekkingsreis.’

Wat zijn je favoriete cases, zowel internationaal als nationaal?

‘Pfoe! Er gebeurt zoveel moois, we zijn kinderen in een snoepwinkel. Om wat te noemen uit de verre uithoeken van ons vak: van Banksy, van ING en J. Walter Thompson, Collapse van UBI, de promo van Hello Play:

 

The van Thijs Biersteker, de l, de mini-docu , Toyota’s nifty radiocommercial die Siri activeert:

 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De van Mini, van Alzheimer’s research en T-Mobile, van Forever 21, van Burger King, van Google, , de dynamische huisstijl van OI:

 

van New York Times, Spotify’s , van de NASA, van Netflix, van SPP… Man, wat een wereld…’

Hoeveel prijzen nemen ‘we’ straks mee naar huis?

‘Ik denk dat het er ongeveer evenveel zijn als vorig jaar. Het niveau van de Nederlandse bureaus is ècht hoog, maar op de keper beschouwd zijn we een klein dapper volkje in een hele grote, sterk ontwikkelende wereld.

Wat Nederland imho typeert is de kracht om open minded totaal verschillende expertises met elkaar te combineren. Dat levert werk op dat voorbij de conventionele reclamische standaarden reikt. Een nieuwe orde in het realiseren van waardevolle interactie tussen mens en merk. En dat is wat het vak in de toekomst waardevol maakt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in