Overslaan en naar de inhoud gaan

23 procent groei online omzet verwacht in centraal Europa

Met een gemiddelde groei van 19 procent in 2012 laat de e-commercemarkt in centraal Europa een veelbelovende ontwikkeling zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze ontwikkeling is in lijn met het Europese gemiddelde van 19,9 procent, aldus Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailers waar Thuiswinkel.org in participeert. In het rapport zijn de cijfers gebundeld.

related partner content for mobile comes here

Centraal Europa is goed voor 24,4 procent van de e-commerce omzet in Europa (311,5 miljard euro). 58 miljoen van de 165 inwoners in centraal Europa gebruiken het internet al voor online aankopen. Gemiddeld besteedden de centraal Europese consumenten 1.219 euro online in 2012. Dit is ver boven de EU28 en het Europese gemiddelde van respectievelijk 1.234 euro en 1.402 euro.

Duitsland, een gigant in verandering
Duitsland is verreweg het grootste land in Centraal Europa. Met een e-commerce omzet van 50 miljard euro zorgt het voor 65,7 procent van de totale e-commerce omzet van centraal Europa. De internetpenetratie is met 85 procent erg hoog in Duitsland en als gevolg daarvan heeft Duitsland de grootste online populatie met 69,9 miljoen mensen.

Met een jongere en internetwijze generatie die zoekt naar buitenlandse trends en de digitale lifestyle omarmt, neemt Duitsland afstand van de oude retail en postordertraditie en beweegt Duitsland naar een echte e-commerce groeicentrum. Het indrukwekkende groeipercentage van 22 procent bevestigt deze trend. Buitenlandse spelers als Amazon zijn al goed gevestigd in de markt. Aan de andere kant is Duitsland ook de geboorteplaats van zeer succesvolle internationale e-commerce bedrijven, zoals voormalig postordergigant Otto of de pure fashionplayer Zalando.

Oostenrijkers besteedden het meest online met een gemiddeld bedrag van 2.085 euro per online shopper. Zwitserland staat tweede met 1.750 euro aan online bestedingen. Duitsland komt op de derde plaats met een gemiddelde van 1.351 euro. Deze landen worden gevolgd door Tsjechië (581 euro), Polen (422 euro) en Hongarije (422 euro).

Gemiddelde uitgave per online shopper in centraal Europa (in euro’s)

Polen sterkste e-commerce groei
Polen laat de sterkte groei zien, met gemiddelde stijging van 24 procent in 2012. Hongarije, Slowakije en Sloveni werden geschat op respectievelijk 880 miljoen euro, 330 miljoen euro en 180 miljoen euro. Dit zorgt voor een gemiddelde groei van 23 procent. De groei in Duitsland was 22 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in