Wimbledon; naast big business vooral big data
Enerzijds door er voor te zorgen dat de website van Wimbledon (en inmiddels ook de apps) continue bereikbaar zijn.
In 2012 realiseerde de website in de twee toernooiweken meer dan 400 miljoen pageviews door ruim 17 miljoen unieke gebruikers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Opkomst mobiel
De opkomst van mobiel zorgt voor extra gebruiks- en contactmomenten. De verwachting is dan ook dat het aantal bezoekers en pageviews nog verder zal toenemen.
Door gebruik te maken van een private cloud kan snel opgeschakeld worden.
Sinds dit jaar worden ook social media, vooral Twitter, gebruikt om het websiteverkeer zo nauwkeurig mogelijk te kunnen voorspellen en zo optimaal de capaciteit aan te passen.
Anderzijds gaat veel aandacht uit naar het gebruik van big data. IBM heeft tijdens het toernooi maar liefst 48 data collectors die de wedstrijdbanen volgen en alle gegevens real-time bijhouden. Wat in 1991 begon met alleen de snelheid van de service is inmiddels uitgegroeid tot een uitgebreide analyse van elk punt.
Van de verzamelde data worden in real time graphics gerealiseerd zodat de diverse commentatoren over snelle en betrouwbare statistieken beschikken. Waarmee zij op hun beurt een betere beleving voor de kijker kunnen realiseren. Daarnaast is een groot deel van de data ook beschikbaar via de apps en website van Wimbledon. Zodat fans op elk moment en elke locatie de wedstrijd kunnen volgen. Of via een second screen de additionele analyses kunnen raadplegen.
Naast de data van de wedstrijden zelf wordt ook social media sentiment tracking toegevoegd. Wat vinden de fans van de gebeurtenissen op Wimbledon? Opvallend is het feit dat in social media meer gesproken werd over de uitschakeling van Rafael Nadal in de eerste ronde dan over de winst van Andy Murray in de halve finale.
En voeg je dan ook nog 3D printtechnologie toe, dan heb je een mooi data-driven souvenir voor de bezoekers op het toernooi zelf. Zo creëerde IBM tijdens het toernooi de IBM Wimbledon Leaderboard. De ranking van de spelers werd gebaseerd op zowel de prestaties op de baan als de status in social media. Elke 20 minuten werd er van de nummer 1 van het leaderboard een 3D Trophy uitgeprint. Elke speler en dag had een eigen ontwerp en kleur. Een unieke souvenir voor de tennisfans.
De totale aanpak van IBM is een mooi voorbeeld voor veel andere sponsors; hoe je eigen expertise te etaleren en tegelijk toegevoegde waarde aan een event toe te voegen.
Ik ben benieuwd wat IBM voor de volgende toernooien nog in petto heeft. Al zal het niet zozeer meer de vraag zijn; hoeveel data IBM aan kan, maar eerder hoeveel data de spelers willen delen.
Dit jaar speelde de Amerikaanse Bethanie Mattek-Sands met Google Glass op Wimbledon. Er zullen ongetwijfeld ook spelers zijn die een Fitbit, Nike Fuelband of vergelijkbaars gebruiken. En ook de materialen van de spelers zullen steeds vaker data verzamelen. Denk aan de MiCoach tennisschoenen van Adidas, het Play en Connect Racket van Babolat. Allemaal data die inzicht geven in het spel van de spelers en voor zowel commentatoren als kijkers interessant zijn. Maar nog veel interessanter voor coaches en de spelers zelf. Zijn de spelers bereid al deze data te delen met de buitenwereld?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid