Televisiebestedingen dalen 5,6 procent


Dat is een daling van 5,6 procent. Dat rapporteert Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor TV-reclame. De bestedingen aan spot advertising daalden met 19 miljoen euro (-4,6 procent). De daling in non-spot advertising was relatief forser: van 57 naar 50 miljoen euro (-12,3 procent). Dat wordt volgens Spot verklaart door een late reactie op de krimpende economie in 2012 en de versmalling van het aanbod op de zenders.
De daling van tv-spot bestedingen is minder sterk dan in het tweede halfjaar van 2012, berekent Spot. Toen was de daling nog 7,9 procent. (Inclusief non-spot worden groei- c.q. krimppercentages niet gerapporteerd.)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLichtpuntjes zijn er ook.
De bestedingen aan online video advertising op de ‘gemist’ platforms van de zenders is fors gestegen, relatief althans: +20 procent. De bestedingen gingen van 5 naar 6 miljoen.
Verder zegt Spot te verwachten dat de televisiemarkt zich in de tweede helft van het jaar licht zal herstellen. Spot: ‘Een aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal onze economie, weliswaar trager dan verwacht, vlottrekken. SPOT verwacht dat de TV markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.’
Remon Buter, head of trading bij GroupM verwacht dat de tweede helft van het jaar iets positiever zal verlopen. ‘Maar er zal nog geen sprake zijn van groei. Vorig jaar vielen de laatste maanden wegens flinke budget cuts tegen. De budget forecast ziet er weliswaar iets positiever uit, maar de laatste twee maanden zijn nog vrij onzeker.
Onno Seelen, managing director bij IPG’s Magna Global, verwacht voor de tweede helft van het jaar wél een lichte groei. Hij denkt dat de markt in 2013 uitkomt op een daling van 3 á 4 procent.
De voedings- en genotsmiddelenbranche is nog altijd de biggest spender op televisie. De branches telecom, overheid/educatie en non profit laten een stijging zien in de eerste helft 2013, terwijl de retailbranche voor het eerst sinds lange tijd een daling in de bestedingen toont. Spot analyseert dat de economische crisis en het luwen van de supermarktoorlog hierin een grote rol spelen. Het aanhoudend lage niveau van de autoverkopen leidt tot volgens Spot tot een daling van de uitgaven in de autobranche.
Verder meldt Spot nog dat de kijktijd in het eerste halfjaar gestegen is van 199 (eerste halfjaar 2012) naar 201 minuten. Spot: ‘Sinds de introductie van de nieuwe populatienorm (Gouden Standaard) in 2007 is de kijktijd nog niet zo hoog geweest in een eerst halfjaar. De stijging van de kijktijd is opvallend in een niet-sportjaar.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid