Overslaan en naar de inhoud gaan

Televisiebestedingen dalen 5,6 procent

De netto reclamebestedingen op televisie waren in het eerste halfjaar van 2012 nog 472 miljoen. In 2013 sluit het eerste halfjaar op 446…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een daling van 5,6 procent. Dat rapporteert Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor TV-reclame. De bestedingen aan spot advertising daalden met 19 miljoen euro (-4,6 procent). De daling in non-spot advertising was relatief forser: van 57 naar 50 miljoen euro (-12,3 procent). Dat wordt volgens Spot verklaart door een late reactie op de krimpende economie in 2012 en de versmalling van het aanbod op de zenders.

related partner content for mobile comes here

De daling van tv-spot bestedingen is minder sterk dan in het tweede halfjaar van 2012, berekent Spot. Toen was de daling nog 7,9 procent. (Inclusief non-spot worden groei- c.q. krimppercentages niet gerapporteerd.)

Lichtpuntjes zijn er ook.

De bestedingen aan online video advertising op de ‘gemist’ platforms van de zenders is fors gestegen, relatief althans: +20 procent. De bestedingen gingen van 5 naar 6 miljoen.

Verder zegt Spot te verwachten dat de televisiemarkt zich in de tweede helft van het jaar licht zal herstellen. Spot: ‘Een aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal onze economie, weliswaar trager dan verwacht, vlottrekken. SPOT verwacht dat de TV markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.’

Remon Buter, head of trading bij GroupM verwacht dat de tweede helft van het jaar iets positiever zal verlopen. ‘Maar er zal nog geen sprake zijn van groei. Vorig jaar vielen de laatste maanden wegens flinke budget cuts tegen. De budget forecast ziet er weliswaar iets positiever uit, maar de laatste twee maanden zijn nog vrij onzeker.

Onno Seelen, managing director bij IPG’s Magna Global, verwacht voor de tweede helft van het jaar wél een lichte groei. Hij denkt dat de markt in 2013 uitkomt op een daling van 3 á 4 procent.

De voedings- en genotsmiddelenbranche is nog altijd de biggest spender op televisie. De branches telecom, overheid/educatie en non profit laten een stijging zien in de eerste helft 2013, terwijl de retailbranche voor het eerst sinds lange tijd een daling in de bestedingen toont. Spot analyseert dat de economische crisis en het luwen van de supermarktoorlog hierin een grote rol spelen. Het aanhoudend lage niveau van de autoverkopen leidt tot volgens Spot tot een daling van de uitgaven in de autobranche.

Verder meldt Spot nog dat de kijktijd in het eerste halfjaar gestegen is van 199 (eerste halfjaar 2012) naar 201 minuten. Spot: ‘Sinds de introductie van de nieuwe populatienorm (Gouden Standaard) in 2007 is de kijktijd nog niet zo hoog geweest in een eerst halfjaar. De stijging van de kijktijd is opvallend in een niet-sportjaar.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in