Sterkste merken van Nederland: Google, Microsoft, Ikea
Met BrandAsset™ Valuator is onderzoek gedaan naar het Nederlandse merkenlandschap. De sterkste merken van 2010:
1. Google
2. Microsoft
3. Ikea
4. Efteling
5. NOS
6. Discovery Channel
7. Marktplaats.nl
8. bol.com
9. Senseo
10. Coca-Cola
Google is voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Dit komt doordat Google zich telkens opnieuw uitvindt met diensten als Google Chrome, Google Android en de Nexus One.
Sowieso prijken er in de top van de sterkstemerkenlijst elk jaar meer internet- en technologiemerken. Google en Marktplaats.nl krijgen dit jaar gezelschap van Microsoft en bol.com. Microsoft heeft de afgelopen jaren een wat ingeslapen imago gehad, maar dat is verbeterd. Het merk maakt indruk onder de innovators met onder andere de nieuwe Kinect for Xbox 360. Daarnaast lanceerde Microsoft Windows 7 op een toegankelijke en verfrissende manier: alleen via social media. Meer dan vorig jaar wordt Microsoft weer gezien als een merk dat garant staat voor prima kwaliteit en het vertrouwen waard is.
Een ander opvallend merk is de NOS. Het merk stijgt van #19 naar #5 en is in het afgelopen decennium niet zo sterk geweest. Volgens de Nederlandse consument gaat het merk met zijn tijd mee, maar blijft het staan voor vertrouwen en intelligentie. Wat zeker heeft geholpen, is dat de NOS relatief snel heeft ingespeeld op de mogelijkheden van mobiel internet. Zo was de NOS vorig jaar de eerste in Europa die de Tour de France live uitzond via de iPhone. De NOS geniet aanzien en wordt als oprecht gezien. Dit ondanks of misschien wel dankzij het aantal zenders dat er de afgelopen twintig jaar is bijgekomen.
Dit jaar is het ook mogelijk om zelf merken te vergelijken en inzicht te krijgen in de verhouding in merksterkte. Is Jumbo sterker dan Albert Heijn? Witte Reus sterker dan Ariel? Wint Strongbow het van Jillz? De ‘Brand Battle’ op brandbattle.nl geeft aan welk merk wint.
BrandAsset™ Valuator omvat meer dan 38.000 merken in 49 landen. De studie is ontwikkeld door Young & Rubicam en wordt uitgevoerd door Brand Asset Consult, onderdeel van Y&R Brands.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid