Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacy: media volgen Google en Dayzers doet maar wat

Eergisteren in VPRO's Tegenlicht en gisteren in TROS Radar stond de bescherming van persoonsgegevens door Google ter discussie. In…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eergisteren in en gisteren in stond de bescherming van persoonsgegevens door Google ter discussie. In Tegenlicht werd door een geïnterviewde het opslaan en gebruiken van zoekopdrachten (gekoppeld aan IP-adressen van gebruikers) aan de kaak gesteld.

related partner content for mobile comes here

Het consumentenprogramma van de TROS vroeg aan het (CBP) of Google e-mails van hun gratis e-mail service mag scannen om vervolgens tekstadvertenties bij de inhoud te plaatsen. Voorzitter J. Kohnstamm van het CBP beaamt tegenover Radar dat er sprake is van schending van het briefgeheim. Ben benieuwd hoe Google's met deze toenemende vragen vanuit media om zal gaan.

Dat simpele maatregelen voor het gebruik van een online-marketing-middel-op-leeftijd niet door elke grote adverteerder opgevolgd worden, ondervond ik laatst zelf. Na opzegging van mijn lidmaatschap en vervolgens vier per e-mail verstuurde verzoeken om mijn persoonsgegevens uit het e-mail bestand te verwijderen, blijft mijn persoonsgegevens gebruiken om mij de wekelijkse trekkingsuitslag toe te sturen.

Oké, ik heb mezelf ooit ingeschreven. Dus ik snap dat de actie (in tegenstelling tot spam) bij mij ligt om de mailing stop te zetten. Een druk op de knop heb ik er ook wel voor over. Maar waar zit die opt-out knop dan? Niet in het e-mail bericht, hoor! En de klantenservice waar ik mijn klachten vervolgens per e-mail naar toe heb gestuurd? Is die soms met sabbatical? Na vier pogingen om van deze 'service' af te komen, vind ik dit voer voor of eerder het CBP.

Wat vinden jullie? Hoeveel moeite moet je als consument überhaupt zelf doen om je uit te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief of je persoonsgegevens te beschermen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in