Privacy: media volgen Google en Dayzers doet maar wat
Eergisteren in VPRO's Tegenlicht en gisteren in TROS Radar stond de bescherming van persoonsgegevens door Google ter discussie. In Tegenlicht werd door een geïnterviewde het opslaan en gebruiken van zoekopdrachten (gekoppeld aan IP-adressen van gebruikers) aan de kaak gesteld.
Het consumentenprogramma van de TROS vroeg aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) of Google e-mails van hun gratis e-mail service Gmail mag scannen om vervolgens tekstadvertenties bij de inhoud te plaatsen. Voorzitter J. Kohnstamm van het CBP beaamt tegenover Radar dat er sprake is van schending van het briefgeheim. Ben benieuwd hoe Google's Nederlandse PR-medewerker met deze toenemende vragen vanuit media om zal gaan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDat simpele maatregelen voor het gebruik van een online-marketing-middel-op-leeftijd niet door elke grote adverteerder opgevolgd worden, ondervond ik laatst zelf. Na opzegging van mijn lidmaatschap en vervolgens vier per e-mail verstuurde verzoeken om mijn persoonsgegevens uit het e-mail bestand te verwijderen, blijft Dayzers mijn persoonsgegevens gebruiken om mij de wekelijkse trekkingsuitslag toe te sturen.
Oké, ik heb mezelf ooit ingeschreven. Dus ik snap dat de actie (in tegenstelling tot spam) bij mij ligt om de mailing stop te zetten. Een druk op de knop heb ik er ook wel voor over. Maar waar zit die opt-out knop dan? Niet in het e-mail bericht, hoor! En de klantenservice waar ik mijn klachten vervolgens per e-mail naar toe heb gestuurd? Is die soms met sabbatical? Na vier pogingen om van deze 'service' af te komen, vind ik dit voer voor EMMA of eerder het CBP.
Wat vinden jullie? Hoeveel moeite moet je als consument überhaupt zelf doen om je uit te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief of je persoonsgegevens te beschermen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid