Overslaan en naar de inhoud gaan

Web3.0 = 2.0 + een 10 voor innovatie

De laatste tijd bekruipt me de vraag of Web2.0 wel bestaat, net als de vraag of de naastafgebeelde vrouw echt is of geanimeerd. Het lijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In mijn onophoudelijke neiging tot categorisering kwam ik laatst tot het inzicht dat Web2.0 niets meer is dan de 'bekende desktop-applicaties ontsloten in de webbrowser'. Zo bezien, is het op zichzelf geen innovatie met tectonische kracht. Maar het is juist de browser die het collectieve, het uitwisselende en het toegankelijke toevoegt. En daar schuilt de kracht van applicaties als del.ico.us, Flickr, Hyves en Basecamp. De desktop-app genetisch gemanipuleerd naar het wereldwijde web.

related partner content for mobile comes here

Naast een aantal killer-apps, zijn veel Web2.0-applicaties niet de moeite waard. Of omdat ze (nog) te eenzijdig zijn in toepassing of omdat de waarde die ze opleveren, het snel aflegt tegen de effort die je er in moet steken.
Web2.0 is voorlopig nogal 'technology pushed'. Wie zich echter wil laten inspireren tot fundamentele innovatie moet een zonnige middag te 'terrasseren' met het boek van Tom Kelley. Ik kocht het najaar 2005 en het hunkerde naar zomers buitenweer.

Hierin beschrijft de CEO van IDEO (mondiaal toonaangevend innovatiebureau) hoe bedrijven kunnen komen tot structurele innovaties. Daarbij onderscheidt hij, bijna enneagrammatisch, de 10 sleutelrollen nodig voor een innovatief ecosysteem. En dat doet hij met frappant heldere voorbeelden en anecdotes.

Een feest van herkenning voor iedereen die zijn tanden stuk bijt op bureaucratisme, genoeg heeft van de 'duivelse advocaten' of telkens doodloopt op de gangbare operatiekamerstijl - 'geen fouten maken' - van leidinggevenden. Helemaal niet gek voor entrepreneurs die met pit Web2.0 gaan omzetten naar echte bedieningsconcepten, producten of business-modellen. Op naar 3.0!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in