Web3.0 = 2.0 + een 10 voor innovatie
In mijn onophoudelijke neiging tot categorisering kwam ik laatst tot het inzicht dat Web2.0 niets meer is dan de 'bekende desktop-applicaties ontsloten in de webbrowser'. Zo bezien, is het op zichzelf geen innovatie met tectonische kracht. Maar het is juist de browser die het collectieve, het uitwisselende en het toegankelijke toevoegt. En daar schuilt de kracht van applicaties als del.ico.us, Flickr, Hyves en Basecamp. De desktop-app genetisch gemanipuleerd naar het wereldwijde web.
Naast een aantal killer-apps, zijn veel Web2.0-applicaties niet de moeite waard. Of omdat ze (nog) te eenzijdig zijn in toepassing of omdat de waarde die ze opleveren, het snel aflegt tegen de effort die je er in moet steken.
Web2.0 is voorlopig nogal 'technology pushed'. Wie zich echter wil laten inspireren tot fundamentele innovatie moet een zonnige middag te 'terrasseren' met het boek The Ten Faces of Innovation van Tom Kelley. Ik kocht het najaar 2005 en het hunkerde naar zomers buitenweer.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHierin beschrijft de CEO van IDEO (mondiaal toonaangevend innovatiebureau) hoe bedrijven kunnen komen tot structurele innovaties. Daarbij onderscheidt hij, bijna enneagrammatisch, de 10 sleutelrollen nodig voor een innovatief ecosysteem. En dat doet hij met frappant heldere voorbeelden en anecdotes.
Een feest van herkenning voor iedereen die zijn tanden stuk bijt op bureaucratisme, genoeg heeft van de 'duivelse advocaten' of telkens doodloopt op de gangbare operatiekamerstijl - 'geen fouten maken' - van leidinggevenden. Helemaal niet gek voor entrepreneurs die met pit Web2.0 gaan omzetten naar echte bedieningsconcepten, producten of business-modellen. Op naar 3.0!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid