Overslaan en naar de inhoud gaan

'Prijzenstunts supermarkten ongunstig voor verkopers'

Veelvuldig stunten met prijzen gaat ten koste van de loyaliteit van klanten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt onderzoeker Ton Luijten in zijn proefschrift 'De effectiviteit van sales promotie; een studie naar de effecten van sales promotie op het huishoudelijk aankoopgedrag in markten van Fast Moving Consumer Goods'. Hij promoveert vandaag aan de Universiteit van Tilburg.

related partner content for mobile comes here

Luijten: 'Door het veelvuldig stunten met prijzen van consumptieartikelen, wordt niet de trouw van de consument aan winkel of lagere merken gestimuleerd, maar uitsluitend zijn promotiegeneigd gedrag. Voor retailers en fabrikanten van merkartikelen betekent salespromotie meer verkopen op korte termijn met druk op marges. Maar die promoties gaan ook ten koste van de loyaliteit van klanten doordat mensen makkelijker van merk en van winkel wisselen.'

Hij onderzocht gedragseffecten van consumenten als gevolg van het veelvuldig blootgesteld worden aan promoties. Luijten volgde hiervoor ongeveer 4000 mensen gedurende een jaar en constateerde dat vooral de consument baat heeft bij prijzenstunts. Bij afwezigheid van effecten op langere termijn, leiden de verkooptoename van gepromote artikelen en het toenemend switchgedrag van consumenten op korte termijn tot meer onzekerheid en hogere kosten bij fabrikanten en retailorganisaties, stelt hij.

Luijten beveelt aan om promotionele strategieën te herzien en innovaties te ontwikkelen om op die manier waarde en onderscheid te kunnen toevoegen aan merken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in