'Prijzenstunts supermarkten ongunstig voor verkopers'
Dat stelt onderzoeker Ton Luijten in zijn proefschrift 'De effectiviteit van sales promotie; een studie naar de effecten van sales promotie op het huishoudelijk aankoopgedrag in markten van Fast Moving Consumer Goods'. Hij promoveert vandaag aan de Universiteit van Tilburg.
Luijten: 'Door het veelvuldig stunten met prijzen van consumptieartikelen, wordt niet de trouw van de consument aan winkel of lagere merken gestimuleerd, maar uitsluitend zijn promotiegeneigd gedrag. Voor retailers en fabrikanten van merkartikelen betekent salespromotie meer verkopen op korte termijn met druk op marges. Maar die promoties gaan ook ten koste van de loyaliteit van klanten doordat mensen makkelijker van merk en van winkel wisselen.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHij onderzocht gedragseffecten van consumenten als gevolg van het veelvuldig blootgesteld worden aan promoties. Luijten volgde hiervoor ongeveer 4000 mensen gedurende een jaar en constateerde dat vooral de consument baat heeft bij prijzenstunts. Bij afwezigheid van effecten op langere termijn, leiden de verkooptoename van gepromote artikelen en het toenemend switchgedrag van consumenten op korte termijn tot meer onzekerheid en hogere kosten bij fabrikanten en retailorganisaties, stelt hij.
Luijten beveelt aan om promotionele strategieën te herzien en innovaties te ontwikkelen om op die manier waarde en onderscheid te kunnen toevoegen aan merken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid