Persgroep en FD doen goede zaken in Q1 2013 [update]
Dat blijkt uit de meest recente cijfers Hoi. Hoi rapporteert vanaf 2013 op een andere manier dan voorheen, waardoor niet alle cijfers vergelijkbaar zijn met eerdere rapportageperioden. Zie voor een beknopte uitleg onderaan dit bericht.
Oplagesucces
Het Financieele Dagblad laat een oplagestijging zien van 60 naar 64 duizend. Dat is een plus van 7 procent, die zowel door een stijging in print (+1400) als in digitale replica’s (+3000) wordt veroorzaakt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe Persgroep komt zeer sterk uit de bus in Q1 van dit jaar. De Volkskrant stijgt van 268 naar 283 duizend in oplage (+6 procent). Trouw stijgt zelfs met 11,3 procent (van 91 naar 101 duizend) en dat is vooral te wijten aan de stijging van de oplage van digitale replica’s: plus 9 duizend. Maar het meest hoopvolle cijfer dat de Persgroep kan laten zien, is een stijging van 3,5 procent van de oplage van ‘brede titel’ AD. Dat gaat van 385 naar 399 duizend. De papieren oplage daalt weliswaar met 8 duizend, maar daar staat een stijging tegenover van 22 duizend van de oplage van de digitale replica’s.
Vlak
De titels van NRC Media blijven stabiel. NRC.Next neemt op papier een stevige duik en gaat van 72 terug naar 62 duizend, maar dat wordt goed gemaakt door de digitale replica: + 10 duizend. NRC Handelsblad stijgt van 200 naar 202 duizend. Het daalt op papier (-2 procent) en stijgt digitaal (+31 procent).
Down
Het gaat niet goed met de oplage van De Telegraaf. Op papier daalt die van 513 naar 483 duizend en daar komt bij dat dat verlies nog niet wordt opgevangen door de digitale uitgave (3000 duizend stuks).
Gratis dagbladen
Zowel Metro als Spits zagen hun totaal verspreide oplage in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder dalen. Metro ging van 463.392 naar 407.262 en Spits van 326.030 naar 294.590.
Toelichting
De cijfers in dit bericht zijn:
1. Print Totaal
2. Digital only replica
3. Print Totaal en Digital only replica bij elkaar opgeteld
Onder 1. vallen alle betaalde kranten (los en abonnementen). Daar vallen ook de abonnementen op de papieren krant onder, die óók toegang geven tot een digitale replica. (Let op! De toegang tot die digitale replica wordt niet opgeteld bij het cijfer onder 2.)
Onder 2. vallen de losse verkopen en abonnementen op een digitale replica.
Om tot een totaal betaalde oplage te komen, worden 1. en 2. bij elkaar opgeteld.
(Dit bericht is herzien en aangevuld.)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid