Overslaan en naar de inhoud gaan

Persgroep en FD doen goede zaken in Q1 2013 [update]

De oplagen van De Volkskrant, Trouw en FD stijgen sterk. Voor het eerst laat nu ook Persgroep-titel AD oplagegroei zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de meest recente cijfers Hoi. Hoi rapporteert vanaf 2013 op , waardoor niet alle cijfers vergelijkbaar zijn met eerdere rapportageperioden. Zie voor een beknopte uitleg onderaan dit bericht.

related partner content for mobile comes here

Oplagesucces
Het Financieele Dagblad laat een oplagestijging zien van 60 naar 64 duizend. Dat is een plus van 7 procent, die zowel door een stijging in print (+1400) als in digitale replica’s (+3000) wordt veroorzaakt.

De Persgroep komt zeer sterk uit de bus in Q1 van dit jaar. De Volkskrant stijgt van 268 naar 283 duizend in oplage (+6 procent). Trouw stijgt zelfs met 11,3 procent (van 91 naar 101 duizend) en dat is vooral te wijten aan de stijging van de oplage van digitale replica’s: plus 9 duizend. Maar het meest hoopvolle cijfer dat de Persgroep kan laten zien, is een stijging van 3,5 procent van de oplage van ‘brede titel’ AD. Dat gaat van 385 naar 399 duizend. De papieren oplage daalt weliswaar met 8 duizend, maar daar staat een stijging tegenover van 22 duizend van de oplage van de digitale replica’s.

Vlak
De titels van NRC Media blijven stabiel. NRC.Next neemt op papier een stevige duik en gaat van 72 terug naar 62 duizend, maar dat wordt goed gemaakt door de digitale replica: + 10 duizend. NRC Handelsblad stijgt van 200 naar 202 duizend. Het daalt op papier (-2 procent) en stijgt digitaal (+31 procent).

Down
Het gaat niet goed met de oplage van De Telegraaf. Op papier daalt die van 513 naar 483 duizend en daar komt bij dat dat verlies nog niet wordt opgevangen door de digitale uitgave (3000 duizend stuks).

Gratis dagbladen
Zowel Metro als Spits zagen hun totaal verspreide oplage in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder dalen. Metro ging van 463.392 naar 407.262 en Spits van 326.030 naar 294.590.

Toelichting
De cijfers in dit bericht zijn:

1. Print Totaal
2. Digital only replica
3. Print Totaal en Digital only replica bij elkaar opgeteld

Onder 1. vallen alle betaalde kranten (los en abonnementen). Daar vallen ook de abonnementen op de papieren krant onder, die óók toegang geven tot een digitale replica. (Let op! De toegang tot die digitale replica wordt niet opgeteld bij het cijfer onder 2.)
Onder 2. vallen de losse verkopen en abonnementen op een digitale replica.
Om tot een totaal betaalde oplage te komen, worden 1. en 2. bij elkaar opgeteld.

(Dit bericht is herzien en aangevuld.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in